3sat

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
3sat
3sat 2019.svg
Lanceret December 1984
Land Tyskland Tyskland
Sprog Tysk
Sendeområde
Tyskland Tyskland
Østrig Østrig
Schweiz Schweiz
Eksterne henvisninger
TV-kanalens hjemmesideRediger på Wikidata

3sat er en offentlig, reklamefri tv-kanal i Centraleuropa. Kanalen sender på tysk, hovedsagligt til Tyskland, Østrig og Schweiz. 3sat ejes af tyske ZDF og ARD, ORF i Østrig og SRG SSR idée suisse i Schweiz. Udsendelserne er produceret af alle fire selskaber.

3sat blev etableret i december 1984 for at sende kulturudsendelser via satellit. Stationen blev dannet som et samarbejde mellem ZDF, østrigske ORF og schweiziske SRG SSR idée suisse. I 1990 kom det daværende Deutscher Fernsehfunk fra Østtyskland med i samarbejdet, men blev opløst i 1991 grundet den tyske genforening. ARD kom med i samarbejdet fra 1993.

3sat sender døgnet rundt via satellitten Astra 1, kabel-tv og i Tyskland og Østrig tillige via det digitale jordbaserede sendenet.


FjernsynStub
Denne artikel om en tv-kanal er kun påbegyndt. Hvis du ved mere om emnet, kan du hjælpe Wikipedia ved at udvide den.