Bornholms Stemme (radio)

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se Bornholms Stemme. (Se også artikler, som begynder med Bornholms Stemme)

Lokalradioen Bornholms Stemme (på bornholm omtalt som Stemman) dækkede i 18 år frem til marts 2006 Bornholm med reklamefinancieret radio. Stationen havde hovedkvarter i Myrelængen på et firlænget nedlagt landbrug uden for Østerlars.

Radiostationen henvendte sig overordnet set til "fødte" lidt ældre bornholmere med lokalstof, bornholmsktalende værter på flere programmer og musik fra dansktoppen. Der var også programmer bl.a. redigeret af en "ført" Mille Ludvigsen for et yngre publikum samt nyheder fra resten af landet.

Generaldirektør Erik Truelsen og fru generaldirektør Kirsten Reipurt lagde grundstenen til stationen, der delte frekvenser med Bornholms Kristne Nærradio. Bornholms Stemme blev drevet dels for reklamepenge, dels for hjælp fra støttemedlemmer, der indbetalte til radioens girokonto. De fleste programmer var underholdning og aktuel debat i trit med generaldirektørparrets ånd, idet det selv var (og er) glad for at følge verdens gang med en humoristisk synsvinkel.

Bornholms Stemme brugte blandt andet sloganet "de lyse frekvenser", der var spredt godt ud over skalaen: 92,8 – 93,1 – 98,6 – 104,4 og især 104,9 på Allingesenderen. Det overraskede afgjort visse bilturister, der var vant til at høre The Voice på den frekvens i København. I logoet stod BVB Bornholms Stemme, hvor BVB angiveligt betød "Bevar Vore Badedyr". Ved stationens start bragte Bornholms Tidende et billede af Erik Truelsen i et badekar fyldt med badedyr. Gæsterne til indvielsen fik en opfordring: medbring badedyr! Truelsen selv skaffede et helt parti oppustelige røgede sild.

Bornholms Stemme var altid at finde på scenen ved det årlige dyrskue i Almindingen, hvor der blev spillet op til dans om aftenen og sendt nyheder.

Tidligere medarbejdere fra stationen søgte at starte en konkurrerende station, Radio Rouletten og bad om sendetid på de samme frekvenser; det skabte en vis debat.

Eksterne links[redigér | redigér wikikode]

Debatindlæg der fortæller om "Stemman" på dr.dk