Breitbart News

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Breitbart News logo.

Breitbart News Network (også kendt som Breitbart News, Breitbart.com eller bare Breitbart) er en amerikansk højreekstrem[1][2][3][4][5][6] hjemmeside for nyheder og meningsdannelse, som blev grundlagt i 2007 af Andrew Breitbart (1969-2012). Hjemmesiden betegner sig selv som konservativt og identificerer sig som en del af den politiske højrefløj.[7][8][9]

Breitbart News har sin hovedredaktion i Los Angeles; dertil kommer filialer i Texas, London og Jerusalem. Medgrundlæggeren Larry Solov er formelt ejer og administrerende direktør. Andre ledende personer er Joel Pollak, lederskribent, og Alexander Marlow, chefredaktør.[10]

Andews Breitbart fik ideen til at grundlægge en hjemmeside under et besøg i Israel i sommeren 2007. Ideen var, at hjemmesiden skulle være "friheds- og Israelelskende uden undskyldninger".[11] Breitbart kom senere til at placere sig i samme segment som den europæiske højrepopulisme og det amerikanske alternative højre under ledelse af den tidligere arbejdende bestyrelsesformand, Steve Bannon.[12] New York Times beskriver Breitbart News som en organisation med "ideologidrevne journalister", som skaber kontroverser "om materiale som betegnes kvindefjendsk, fremmedfjendsk og racistisk."[13] Bannon udråbte hjemmesiden som "platform for det nye højre" i 2016,[14] men han benægtede alle påstande om, at den skulle være racistisk og tilføjede senere, at han tog afstand fra de "etnonationalistiske" strømninger inden for det alternative højre.[15] Breitbart News' ejere benægter, at hjemmesiden har nogen forbindelse til det alternative højre, og at man skulle have fremmet racistiske og "hvid magt"-hensigter.[16] Breitbart News støttede Donald Trumps præsidentvalgkampagne i 2016,[13] og politologen Matthew Goodwin beskrev Breitbart News som værende ultrakonservativ.[17]

Breitbart News har været indblandet i ACORN-skandalen i 2009, afskedigelsen af Shirley Sherrod, turbulensen omkring Anthony Weiner, historien om Friends of Hamas, en annoncekampagne for Breitbart Californien, hvor man anvendte billeder af Nancy Pelosi og Miley Cyrus uden deres godkendelse, en ukorrekt udpegning af Loretta Lynch som værende delagtig i Whitewaterskandalen samt Michelle Fields' anklager mod Corey Lewandowski.[18] Kort efter præsidentvalget i 2016 valgte et antal annoncører, fx Kellogg's, at stoppe deres annoncering på hjemmesiden, hvilket fik Breitbart News til at opfordre sine læsere til at boykotte Kellogg's varer.[19] Siden hævdes det, at over 1000 firmaer har trukket sig som annoncører på Breitbart News, blandt andet på opfordring af aktivitstgruppen Sleeping Giants.[20]

Referencer[redigér | redigér wikikode]

  1. ^ Weigel, David (14. november 2016). Is Trump’s new chief strategist a racist? Critics say so.. Washington Post. Hentet 3. december 2016. 
  2. ^ Gidda, Mirren (16. november 2016). President Barack Obama Warns Against ‘Us and Them’ Nationalism. Newsweek. Hentet 3. december 2016. 
  3. ^ Murphy, Dan (20. juni 2015). Beyond Rhodesia, Dylann Roof's manifesto and the website that radicalized him. Christian Science Monitor. Hentet 3. december 2016. 
  4. ^ Donald Trump's Cabinet picks, so far. Associated Press. 19. november 2016. Hentet 3. december 2016. 
  5. ^ AppNexus bans Breitbart from ad exchange, citing hate speech. The Japan Times. 24. november 2016. Hentet 3. december 2016. 
  6. ^ McGeough, Paul (19. november 2016). Make America hate again: how Donald Trump's victory has emboldened bigotry. Sydney Morning Herald. Hentet 3. december 2016. 
  7. ^ Rainey, James (1. august 2012). . Los Angeles Times. ISSN 0458-3035. Hentet 3. februar 2016. 
  8. ^ Freedlander, David (20. februar 2013). "Chuck Hagel, Friend of Hamas? How the Right-Wing Press Got It Way Wrong". The Daily Beast. Hentet 3. februar 2016. 
  9. ^ This Man Is the Most Dangerous Political Operative in America. Bloomberg.com. Hentet 3. februar 2016. 
  10. ^ Rainey, James (1. august 2012). "Breitbart.com sets sights on ruling the conservative conversation". Los Angeles Times. Hentet 16. februar 2017. 
  11. ^ Solov, Larry (17. november 2015). Breitbart News Network: Born in the USA, Conceived in Israel. breitbart.com. Hentet 16. februar 2017. 
  12. ^ Weigel, David (14. november 2016). "Is Trump’s new chief strategist a racist? Critics say so.". Washington Post. Hentet 16. februar 2017. 
  13. ^ a b Grynbaum, Michael M.; Herrmann, John (26. august 2016). "Breitbart Rises From Outlier to Potent Voice in Campaign". New York Times. Hentet 16. februar 2017. 
  14. ^ Posner, Sarah (22. august 2016). How Donald Trump's New Campaign Chief Created an Online Haven for White Nationalists. Mother Jones. Hentet 16. februar 2017. 
  15. ^ Peters, Jeremy W. (14. november 2016). Trump’s Choice of Stephen Bannon Is Nod to Anti-Washington Base. Hentet 16. februar 2017. 
  16. ^ Ng, David (18. november 2016). "Inside Breitbart's Westside L.A. headquarters, they've got plans for global expansion". Los Angeles Times. Hentet 16. februar 2017. 
  17. ^ Goodwin, Matthew; Milazzo, Caitlin (2015). UKIP: Inside the Campaign to Redraw the Map of British Politics. Oxford: Oxford University Press. s. 175. 
  18. ^ Gauthier, Brendan (29. september 2016). Alt-right catfight: Daily Stormer wages “Holy Crusade” on Breitbart because Milo Yiannopoulos is “part-Jewish”. salon.com. Hentet 16. februar 2017. 
  19. ^ Woolf, Nicky (30. november 2016). "Breitbart declares war on Kellogg's after cereal brand pulls advertising from site". The Guardian. Hentet 16. februar 2017. 
  20. ^ Møller, Nynne Hein (17. februar 2017). Trump-rådgivers medie har mistet reklameaftaler med mere end 1.000 firmaer. DR. 

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]