DR

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
(Omdirigeret fra Danmarks radio)
Spring til navigation Spring til søgning
Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se DR (flertydig). (Se også artikler, som begynder med DR)
DR
DR logo.svg
DR Byen.jpg
DR Byen, DR's hovedkvarter fra 2006 med DR's koncerthus.
Virksomhedsinformation
Tidligere kaldt
Radioordningen
(1925–1926)
Statsradiofonien
(1926–1959)
Danmarks Radio
(1959–1996)
DR (siden 1996)
Selskabsform Statsejet medievirksomhed
Branche Massemedie Rediger på Wikidata
Grundlagt 1. april 1925; 95 år siden (1925-04-01)
Etableringssted København, Danmark Rediger på Wikidata
Hovedsæde DR Byen, Ørestad, Amager
Virksom i
Danmark
Nøglepersoner Maria Rørbye Rønn, Generaldirektør
Marianne Bedsted, Bestyrelsesformand
Regnskab
Resultat 88,1 mio. kr. (2014)
Aktiver 7.270,0 mio. kr. (2014)
Egenkapital 667,9 mio. kr. (2014)
Organisation
Antal ansatte
3371 (2014)[1]
Ejer Den danske stat
Eksterne henvisninger
www.dr.dk
CVR-nummer 62786515 Rediger på Wikidata
OpenCorporates dk/62786515 Rediger på Wikidata
Information med symbolet Billede af blyant hentes fra Wikidata.

DR[a] er Danmarks nationale public service-selskab, som formidler nyheder, kultur, underholdning og oplysning via tv, radio, dr.dk (herunder Bonanza og DRTV) og mobile platforme efter radio- og fjernsynsloven.[6]

Public service[redigér | redigér wikikode]

DR skal leve op til public service-forpligtelsen.[7][8][9] Ifølge dr.dk har Radio- og tv-nævnet fastslået, at DR overholdt public service-kontrakten for perioden 2015-18.[10] Men ikke alle er enige i, at DR leverer public service:[11][12][13] Begrebet politisk service har været omtalt som mere passende.[14] Fra flere sider er der rejst massiv kritik[15] af flere programmer,[16][17][18] navnlig af "Fars pige"[19] og "Cougarjagt".[20][21] Der er opstået en dabat[22] om, hvorhvidt begreberne public service[23] og DR[24] bør fjernes fra hinanden,[25] for andre medier[26] kan levere public service.[27] Politisk ser der ud til at være opbakning til at lade andre aktører levere public service.[28][29] Selv en medieordfører mener, at DR risikerer at overflødiggøre sig selv;[30] det må være slut med tv-tvang;[31] så det er vel tydeligt, at ikke alle elsker DR.

Der er massiv opbakning bag udsagnet: DRs "Public service kan ligge på et meget lille sted;"[32] hvilket en analyses konklusion også er nået frem til: 62% er underholdning.[33] Politikere til højre[34] og venstre[35] side i Folketingssalen bidrager til debatten. Tilmed fagforbund[36] og Dagbladet Information[37] har bidraget til debatten om public service.

Finansiering[redigér | redigér wikikode]

DR er finansieret via licensopkrævning; i nyere tid kaldet medielicens. DR licens forsøger igen med fiktivt pejleudstyr.[38] 25 pct. af danskerne vil helst undgå at betale til DR.[39][40] DR's finansering vil ændre sig, for ifølge medieaftalen for 2019-23 skal licensen afskaffes;[41] licensens afskaffelse nød opbakning fra flere politiske partier: LAU[42] og Liberal Alliance var fortalere for licensens afskaffelse allerede i 2014,[43] og fem andre partier havde den holdning i 2017: DF,[44] Socialdemokratiet[45][46] og SF[47][48] samt Alternativet og Enhedslisten.[49] Venstres Ungdom støtter også licensens afskaffelse.[50] Siden 2006 har der været har været en underskriftsindsamling for at få afskaffet pc-licensen.[51] I 2016 bakkede 70.000 danskere op om licensens afskaffelse,[52][53][54] og ønskede et abonnement indført i stedet for medielicens,[55] så kun DR's seere betaler, mens andre ikke skal betale for noget, som de ikke ser;[56][57] særligt de unge, som ikke ser TV, er utilfredse[58] med at betale licens,[59][60] så ikke alle betaler licens med glæde.[61][62] Der er også rejst kritik af, at DR opkræver moms af licensen, for den praksis kan være i strid med dom afsagt af EU Domstolen.[63] I 2018 fremsatte VLAK-regeringen forslag om medielicensens afskaffelse.[64][65] Både DR’s tidligere nyhedsoplæser Paula Larrain[66] og generaldirektør cand.jur. Maria Rørbye Rønn[67] bakker op om licensens afskaffelse.

Ledelse[redigér | redigér wikikode]

DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, der udpeges for fire år ad gangen. Formanden og to menige medlemmer udpeges af Kulturministeriet, seks af Folketinget, og de sidste to vælges af medarbejderne i DR. Bestyrelsen har det overordnede ansvar for DR's programmer, ligesom den har personaleansvaret for DR's øverste chef, generaldirektøren, samt den øvrige ledelse.

Historie[redigér | redigér wikikode]

Radiohuset på Frederiksberg, hvor DR havde hovedsæde mellem 1945-1970. DR sendte radio fra huset indtil DR's aktiviteter blev samlet i DR Byen i 2006.

Den 1. april 1925 begyndte en forsøgsordning under navnet Statsradiofonien. Virksomheden var en offentlig institution, der sendte radio via sendemaster. I 1927 blev Statsradiofonien landsdækkende ved etableringen af Kalundborg Radiofonistation. Senere kom FM-radio til med stereoudsendelser i 1960'erne. I 1990'erne begyndte DR at sende radio via DAB og senere kom netradio.

TV-Byen i Søborg, der blev taget i brug i 60'erne og i mange år fungerede som DR's hovedsæde.

I begyndelsen af 1950'erne påtog Statsradiofonien sig at udsende billeder og lyd via nye sendemaster over hele landet. Først var der kun sort/hvide-billeder, men i 1967 kom der farver og i 1988 stereolyd. I 2005 var digitalt fjernsyn så småt ved at se dagens lys, og den 31. marts 2006 blev det digitale TV-signal, DTT (DVB-T), officielt åbnet.

Efter at have haft til huse forskellige steder i København (senest i Stærekassen) flyttede Statsradiofonien i 1941 ind i det nybyggede Radiohus på Rosenørns Allé på Frederiksberg. Radiohusets Koncertsal indviedes dog først i 1945 efter besættelsen. I 1970 flyttede TV-aktiviteterne til TV-Byen, Gyngemosen i Gladsaxe. I 1999 blev det politisk vedtaget at samle alle DR's aktiviteter på én adresse med rejsegilde i 2004. I slutningen af 2006 flyttede DR ind i DR Byen i Ørestad.

Vigtige begivenheder i DR's historie[redigér | redigér wikikode]

Skabelon:Denne liste mangler kilder. Hjælp gerne med at tilføje kilder.

  • 1925 – Grundlagt 1. april som Statsradiofonien.
  • 1926Pressens Radioavis blev udsendt for første gang. Nyhederne sendtes én gang om dagen.
  • 1927 – Statsradiofonien blev landsdækkende ved etableringen af Kalundborg Radiofonistation.
  • 1939Radiounderholdningsorkestret blev oprettet.
  • 1945Radiohuset blev indviet.
  • 1951P2 havde premiere; og Statsradiofonien sendte TV én time tre gange om ugen.
  • 1951 – Verdens første kvindelige kapelmester, Grethe Kolbe, blev ansat.
  • 1959 – Statsradiofonien ændrede navn til Danmarks Radio.
  • 1960 – Første regionale radioudsendelser gik i luften.
  • 1963 – Danmarks Radios tredje radiokanal, P3, havde premiere.
  • 1964Radioavisen afløste "Pressens Radioavis".
  • 1965TV-Byen blev taget i brug;[68] og TV-Avisen sendte første gang den 15. oktober.
  • 1967 – Første farveudsendelse blev sendt, i farvesystemet PAL, over forsøgs-UHF-senderen i Gladsaxe.[69]
  • 1967 – Forsøg med farve-tv fra Rangstrupsenderen på K7.
  • 1968 – De første radioudsendelser i stereo sendtes på FM, efter det amerikanske multiplex-system.
  • 1968 – Første farve-TV-transmission til hele landet fra de olympiske vinterlege i Grenoble.[69]
  • 1970P3 blev omlagt til stereoudsendelser som den sidste af Danmarks Radios tre radiokanaler.
  • 1971 – De unge, som siden 2011 har set meget lidt TV, er født efter 1971; især TV-avisen fravælger de unge;[70] dermed hører 1971 til de betydeligste år på denne liste, for dette år blev den sidste højfrekvente TV-seer født.
  • 1978TV-Avisen sendtes fra 2. oktober i farver; og Danmarks Radio rundede 2.500 ansatte.[71]
  • 1983Tekst-tv havde premiere (forsøgsudsendelser allerede i 1976 med 50 udvalgte abonnenter). TV-Avisen flyttede samme år fra Radiohuset til TV-Byen.
  • 1988NICAM, et digitalt lydsystem til TV, blev indført. TV-stereotransmission startede i København.
  • 1988 – Lørdag d. 1. oktober brød den nystartede kanal, TV2, DR's monopol på at transmittere landsdækkende TV.
  • 1991 – TV-stereotransmission dækkede herefter også resten af landet.
  • 1992 – Registrering af, hvor mange minutter pr. døgn hver gennemsnitsdansker så TV, startede: I 1992 var TV-kiggeriet 143 minutter pr. døgn.[72]
  • 1996 – Danmarks Radio ændrede navn til DR;[73] samtidig blev websiden dr.dk åbnet.
  • 1996DR2, DR's anden TV-kanal, åbnede. Den sendtes via satellit og fra et begrænset antal jordbaserede sendere, fortrinsvis omkring København.
  • 2005 – Én af DR’s chefer, Lars Torp, udtalte, at DR kan “dø ud,” fordi de unge ikke ser DR's tv-programmer.[74] Udtalelsen og erkendelsen bag gør året 2005 til det absolut vigtigste år på denne liste.
  • 2006 – DR overskred budgettet for DR koncerthuset med mindst 100 millioner kroner;[75] ifølge DR Nyheder kostede DR Koncerthuset 500 DR-medarbejdere jobbet og en overskridelse på 1,6 milliarder.[76]
  • 2006DR Byen, som kostede 4.690 millioner kroner,[77] blev taget i brug.
  • 2006 – 31. marts åbnede det landsdækkende DVB-T-net. Herefter havde alle danskere adgang til både DR1 og DR2 i digital version.
  • 200715. februar stoppede udsendelserne på langbølge fra Kalundborg Radiofonistation efter 80 år.
  • 2008 – Som en del af DR's kulturarvsprojekt blev en del af DR's radio- og TV-arkiv gjort tilgængeligt via Bonanza på dr.dk.
  • 2009DR Koncerthuset blev indviet; DR Ramasjang, DR K (2009-20) og DR HD startede samtidig med, at det analoge sendenet blev lukket; DR Ung lancerede Pirat TV.
  • 2010 – Den hidtidige generaldirektør, cand.merc. Kenneth Plummer, fratrådte,[78] fordi han havde videregivet fortrolige oplysninger til en forfatter;[79] som modydelse skulle forfatteren undlade at skrive om Plummers privatliv.[80] Af denne grund fik DR sin første kvindelige generaldirektør, cand.jur. Maria Rørbye Rønn.[81] Samme år plagede historisk dårlige seertal DR1.[82][83] DR havde omkring 3.000 medarbejdere.[83]
  • 2011 – Ifølge DR Medieforskning begyndte hver gennemsnitsdansker at se TV i færre minutter pr. døgn; derimod så flere YouTube o.a. streamingtjenester i stadigt flere minutter pr. døgn.[84] Forfatteren Carsten Jensen var utilfreds med DR’s ukritiske nyhedsudsendelser, men forfatteren måtte ikke formulere sin utilfredshed.[85]
  • 2013 – Radiolicensen[86] bortfaldt,[87] så hver lytter sparede 160 kroner pr. halvår.[88][89]
  • 2013DR3 startede og erstattede DR HD. Samtidig startede børne-kanalen DR Ultra, som erstattede den lukkede TV-nyhedskanal DR Update.
  • 2014 – Ifølge mediejurist nægtede DR – i strid mod Lov om offentlighed i forvaltningen – at give aktindsigt i det 77 millioner kr. store budgetskred, der skete ved Eurovision 2014; kendt som Eurovision-skandalen.[90] Politiken.dk betegnede tilmed 2014 som “DR’s tumultår,”[91] som rummede fire sager.[92][93]
  • 2015 – DR’s generaldirektør, cand.jur. Maria Rørbye Rønn, publicerede en kronik i Berlingske; ifølge hendes kronik brugte de 7-12-årige tre gange så lang tid på at se Disney, Youtube og Netflix, som de brugte på at se DR Ultra;[94] kronikken har generaldirektøren publiceret kun to år efter, at TV-kanalen DR Ultra blev lanceret.
  • 2015 – DR var i splid med sig selv over lønnede[95] eller ulønnede[96] frokostpauser: Spliden mellem ledelse og medarbejdere[97] fik ansatte til at nedlægge arbejdet.[98]
  • 2016 – TV2 afslørede, at DR’s medarbejder Jeppe Nybroe[99] begik fejl, mens han rapporterede fra Irak;[100] resultatet af afsløringen blev, at Nybroes ansættelse i DR ophørte,[101] men DR gav alligevel Nybroe et gyldent håndtryk på næsten en million kr.[102]
  • 2017Heste-gate: Licens-hesten Jazz blev fragtet til USA, mens DR lod licensyderne betale de kr. 70.000,-[103] Heste-gate var ikke årets eneste sag.[104] P4-programmet Café Hack[105] tjente en million kr. på at bryde regler ved at tage penge for at besøge forskellige destinationer; derved har brød Søren Dahl[106] og andre DR’s regler om skjult sponsorering.[107]
  • 2017 – Flere sager om DR's lukrative fratrædelsesordninger[108][109] fik et flertal i Folketinget til at bede om en redegørelse[110] og reducerede DR's popularitet.[109]
  • 2017 – En række politikere ønskede medielicensen afskaffet.[110] Dertil fik DR kritik for at aflyse P1's julekalender.[111]
  • 2018 – Siden 1992 var 2018 året, hvor gennemsnitsdanskeren så TV i færrest minutter:[112] kun 142 minutter pr. døgn,[113][114] hvilket markerede en ny bundrekord.[115][116] DR Medieforsknings chef, Dennis Christensen,[117] medgav, at hver ung dansker så TV én enkelt time hver dag.[118]
  • Året 2018 markerede et foreløbigt maksimum, idet 15% af husstandene havde fravalgt tv,[119][120] eller 500.000 danskere havde fravalgt tv.[121]
  • 2018 – Regeringen[122][65] og kulturminister Mette Bock fremsatte forslag om at afskaffe medielicensen.[123]
  • 2018 – Debat om mangfoldighedskonsulentens årsløn til 2,1 mio. kroner, hvilket en række ordfører ikke var tilfredse med, men DR's bestyrelsesformand mente, at kritik er uforståelig.[124]
  • 2018VLAK-Regeringen og DF var enige om, at DR skulle spare 20 procent,[64][125] hvilket svarede til ca. 773 millioner kroner;[126] kravet om besparelse blev rejst efter 12 år med stadigt færre seere (ifølge DR Medieforskning), flere sager[127] (ifølge dr.dk/nyheder) og en budgetoverskridelse ved opførelsen af DR Byen på 1,6 milliarder kroner[128] (ifølge dr.dk/nyheder).
  • 2019 – “Næsten 1,3 millioner” seere så Dansk Melodi Grand Prix 2019,[129] hvilket var det laveste antal seere, Dansk Melodi Grand Prix havde opnået siden 2005.[130]
  • Året 2019 overtog pladsen som ny bundrekord: Hver gennemsnitsdansker så tv i 137 minutter pr. døgn, hvilket udgør 5 minutter kortere seertid end den hidtidige bundrekord fra 2018.[131]
  • 2020 – Som konsekvens af medieaftale for 2019-23 er en enkelt af DR's tre lukningstruede DAB-radio-kanaler fortid,[132] og en af DR's hidtidige flow-tv-kanaler er forsvundet,[133] fordi DR2 opslugte DR K; begge ændringer skete d. 2. januar.[134] En række programmer,[135] bl.a. Hammerslag og Sporløs skal ophøre.[134] I februar sparede DR to sange væk i børnenes MGP,[136] men DRs seerere er født før 1971,[70] så de eneste, der opdagede ændringen, er ældre end 45 år. Sofie Linde[137] og ti andre kvinder[138] stod frem og fortalte om sexchikane i DR.

Upartiskhed[redigér | redigér wikikode]

I paragraf 10 i Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed hedder det blandt andet, at "ved informationsformidlingen skal der lægges vægt på saglighed og upartiskhed."[139]

Beskyldninger om partiskhed[redigér | redigér wikikode]

DR's ansatte har igennem lang tid været beskyldt for have venstreorienterede tendenser. Begrebet "røde lejesvende" blev lanceret af Venstre-ministeren Jens Sønderup i 1968 om DR's ansatte.

Allerede i 1953 havde borgerlige aviser hævdet, at der fandtes "betænkelig gruppedannelse" af modstandere af NATO i Danmarks Radio. Sagen medførte, at Afdeling E af Københavns Politi (forløberen for Politiets Efterretningstjeneste) foretog en diskret undersøgelse, der fandt beskyldningerne grundløse.[140]

I 1955 oprettede den danske sikkerhedstjeneste en nøglepunktafdeling, der skulle vurdere institutioner og arbejdspladser af nødvendighed for totalforsvaret, og som kunne have kommunistisk "infiltration" eller tilstedeværelse. I den forbindelse var Danmarks Radio et ømfindtligt emne, hvor frygten var, at der kunne ske holdningspåvirkning i fredstid fra journalister eller sabotage i krigstid fra det tekniske personale. På et møde mellem sikkerhedstjenesten og Danmarks Radios ledelse blev det besluttet at undersøge, om der var kommunister blandt det tekniske personale, mens kortlægning af kommunister blandt journalisterne blev udeladt. Resultatet blev, at 35 personer blandt det tekniske personale blev registreret af sikkerhedstjenesten.[140]

Da Hans Sølvhøj blev generaldirektør i 1963, mente Sølvhøj, at han havde arvet "en del hel- og halvkommunistiske medarbejdere" og fik PET til at lave en registerundersøgelse af de 40 højest rangerende. For flere medarbejdere forelå der oplysninger om kommunistisk eller trotskistisk aktivitet eller østlig kontakt, men Sølvhøj mente, at de medarbejdere var fuldt pålidelige og loyale.[140]

En af de mest kritiske røster i 1970'erne var socialdemokraten og senere stifter af Centrum-Demokraterne, Erhard Jakobsen; i 1976 stiftede Jakobsen foreningen Aktive Lyttere og Seere,[141] der skulle overvåge og bånde især DR's udsendelser (og navnlig B&U afdelingen)[142] for at dokumentere en politisk slagside mod venstrefløjen,[143] men ikke mod højrefløjen. Lokalkomitéer havde allerede været aktive i nogle år med klager til Radiorådet. Senere beskyldte også statsminister Poul Schlüter[144] og minister Bertel Haarder[145] Danmarks Radio for at være venstreorienteret. I 2002 oprettede Morten Messerschmidt, medlem af Dansk Folkeparti, foreningen Kritiske Licensbetalere[146] med samme formål som det hedengangne Aktive Lyttere og Seere.

Den selverklærede marxist Lars Qvortrup, adjunkt ved Odense Universitet, udgav i 1977 bogen Danmarks Radio og arbejdskampen i serien Bidrag (Bevidsthedssociologisk Tidsskrift). I indledningen forklares, at DR's dækning af benzinchaufførernes strejkekamp i november 1976 undertrykte "den danske lønarbejders kamp mod den kapitalistiske krises virkninger", og i bogen gøres Danmarks Radio eksplicit til en slagmark for en ideologisk kamp:

Citat Bogen henvender sig til tre grupper. Den henvender sig til grupper på venstrefløjen, som forsøger at etablere en socialistisk mediepolitik. Den henvender sig til de socialistiske medarbejdere i DR, som under meget vanskelige betingelser forsøger at yde deres bidrag til kampen for socialismen. Og den henvender sig først og fremmest til de grupper af socialistiske arbejdere, som under indtryk af den voksende krise for kapitalismen kvalitativt og kvantitativt har udvidet den anti-kapitalistiske kamp, og som herunder konkret har erfaret, at også de "neutrale" institutioner radio og tv er vægtige modstandere.

Bogens hovedsigte er at nedbryde nogle illusioner om kampen om eller mod DR. Det fremgår meget tydeligt af analysen af behandlingen af benzinkonflikten, at nyhedsdækningen bevæger sig indenfor temmelig vide rammer: Fra den "korrekte" behandling i begyndelsen af konflikten til højrefløjshetz, manipulationer og løgnagtigheder. Men det fremgår også, at hele dette spektrum hviler på ét gennemgående standpunkt, nemlig totalkapitalens. Selv den mest "neutrale" nyhedsudsendelse er således, set fra et arbejderklasse-standpunkt, manipulatorisk.[147]

Citat

Qvortrup skriver videre, at "Analysens tredje punkt tager udgangspunkt i spørgsmålet, hvordan man imødegår det ideologiske pres, som bl.a. DR skaber: Gøres det i et forsøg på at oplyse DR’s medarbejdere om deres reelle funktion og i radiorådetsarbejdets bestræbelser på at fastholde DR på dens "neutrale og alsidige spor". Eller er det mere relevant at skabe alternative kommunikationskanaler og arbejde på at nedbryde DR's troværdighed?" Han fastslår også, at "Det ville være katastrofalt at trække sig ud af kampen om DR, thi alternativerne er ikke opbygget, og DR's troværdighed er (endnu) ikke nedbrudt."

Et eksempel på en sag, der blev taget op i Radiorådet, var journalisten Carsten Overskov, som i forbindelse med en transmission fra en demonstration foran den amerikanske ambassade i København i slutningen af 1960'erne blev så grebet af stemningen, at han råbte "Fremad kammerater! Mikrofonen er med jer!", der førte til, at Overskovs chef Mogens Vemmer måtte stå skoleret i Radiorådet.[148]

I 1997 vakte DR2 og Torben Steno[149] opsigt med en række programmer med titlen DDR2, “der nostalgisk kiggede tilbage på den hedengangne østtyske arbejder- og bondestat”;[150] men kritik af DDR var DR tilbageholdemede med at give.[151]

I 2010 konkluderede en undersøgelse fra Center for Journalistik ved Syddansk Universitet i Odense, som omfattede 4604 indslag fra DR's nyhedsudsendelser og TV2 Nyhederne under folketingsvalget 2007, at DR's dækning ikke havde politisk slagside i nogen retning.[152] Undersøgelsen fandt, at den højreorienterede regeringsblok (regeringen og støtteparti) var mere synlig i valgdækningen. Den fandt også, at tonen i DR Nyheder var svagt negativ over for politikerne, men partipolitisk afbalanceret.[153] Undersøgelsen er udgivet i bogen Kunsten at holde balancen: Dækningen af folketingsvalgkampe i TV-nyhederne på DR1 og TV2 1994-2007 af Erik Albæk, David Nicolas Hopmann og Claes de Vreese og opsummeret i en kronik i Berlingske Tidende.[154]

I 2010 viste DR dokumentarserien Jagten på de røde lejesvende, der skabte en del debat.[155] I dokumentaren konfronterede journalist Jacob Rosenkrands Larsen en række DR-journalister med ældre dokumenter. Et af dokumenterne, Ubetinget støtte til Folkefronten For Palæstinas Befrielse (dvs. PFLP der senere er kommet på terrorlister) har en navneliste med blandt andet (senere) DR-medarbejdere Jens Nauntofte, Ruth von Sperling (som "Ruth Sperling") og Per Schultz.[156] Ruth von Sperling udtalte dog, at dokumentet er tilbagevist, og at der har været tale om misbrug af navne.[155] Dokumentaren blev vist på DR2 hvor Arne Notkin er øverste chef.[157] Notkin havde sammen med Bent Blüdnikow i 1994 henledt opmærksomheden på støtteerklæringen i artiklen Terrorismens danske heppekor i Weekendavisen.[158][159] Selvom andre kilder[160] hævder underskriftindsamlingens ægthed, siger Blüdnikow dog i udsendelsen, at "der ikke er fuldkommen bevis for, at deres navne ikke blev misbrugt af Palæstina-komiteerne. Sandsynligheden taler for, at nogle af dem sandsynligvis skrev under".

Ud over beskyldninger om politisk partiskhed er læge Jesper Bay-Hansen kommet under kritik for en utilkendegivet dobbeltrolle.[161] Foruden sin rådgivningsrolle til danskerne gennem DR har han bijob hos en række medicinalfirmaer: Astellas Pharma, AstraZeneca, Bayer Healthcare, Eli Lilly, Janssen-Cilag, Pfizer og Servier.[162]

Samtidigt med dokumentarserien Jagten på de røde lejesvende, blev vist på DR1, viste DR2 henholdsvis en udsendelse om DDR gennem 25 år og Castros Cuba.[kilde mangler]

Politiske medarbejdere[redigér | redigér wikikode]

Adskillige journalister, studieværter, nyhedsoplæsere og medarbejdere har før eller efter deres ansættelse i DR haft fremtrædende roller i politiske partier:[163]

Bent Bertramsen var folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti. 1970-73 var Bjørn Elmquist (Venstre, Det Radikale Venstre) ansat ved DR TV i en nyoprettet informationsstilling.[164] Uffe Ellemann-Jensen[165] gik til Venstre. Jørgen Schleimann, tidligere souschef for radioavisen, gik også til Venstre.[166]

TV-avisens nyhedsoplæser Paula Larrain stillede op til Folketingsvalget i 2007 for Det Konservative Folkeparti.[167] Karen Jespersen var ansat på TV-avisen 1984-89. Som ung var Jespersen engageret i Venstresocialisterne. I 1980'erne meldte Jespersen sig ind i Socialdemokratiet, men fra 2007 var Jespersen Folketingsmedlem for Venstre.[168][169] Asmaa Abdol-Hamid og Adam Holm var værter på DR-programmet Adam og Asmaa. Asmaa skal have forsøgt at blive opstillet af Socialdemokratiet til kommunalvalget, men blev senere opstillet for Enhedslisten.[170] DR's sportskommentator Claus Borre var i 2005 på tale til opstilling for Venstre i Københavns Kommune.[171] Per Stig Møller (Det Konservative Folkeparti, Centrum-Demokraterne) var programchef i DR fra 1979 til 1984.[172] Mette Bock, der 2008-2010 var direktør for programproduktionen i DR,[173] var i 1994 folketingskandidat for SF, i 2001 for Det Radikale Venstre og i 2010 spidskandidat for Liberal Alliance.[174] Connie Hedegaard blev ansat på DR i 1994 og har været chef på Radioavisen, samt vært på DR2's Deadline 2. sektion og Profilen;[175] både før og efter sin ansættelse har Hedegaard haft fremtrædende poster i Det Konservative Folkeparti. Thor Möger Pedersen (SF, S) og Naser Khader (RV, LA, K) er efter politiske poster blevet ansat i DR.[176] Fra 1990 til 2005 var Morten Løkkegaard (Venstre) ansat hos DR.[177][178]

TV[redigér | redigér wikikode]

En af DR's sendevogne.

To Flow-TV-kanaler for dem, som blev født før 1971[redigér | redigér wikikode]

Tre især web-baserede kanaler for dem, født efter 1971[redigér | redigér wikikode]

  • DR3 (ungdomskanalens målgruppe er de 15-39-årige)[179] på trods af, at "27 % af de 20-39-årige [har] helt fravalgt et traditionelt tv-signal"[180] eller halvdelen af de unge har fravalgt tv.[181] DR3 sendes via dr.dk[132]
  • DR Ultra (børnekanal der har de 7-12 årige som målgruppe) skal forstsat sendes via dr.dk[132] på trods af, at målgruppen ifølge DR’s generaldirektør ikke ser kanalen.[94]
  • DR Ramasjang (børnekanalens målgruppe er yngre end 7 år)

TV-kanaler, som er blevet til digitale kanaler[redigér | redigér wikikode]

  • DR3 (2013-2020) er blevet digital(DR TV) (ungdomskanalens målgruppe er de 15-39-årige) se ovenfor
  • DR Ultra (2013-2020) er blevet digital(DR TV) (børnekanal der har de 7-12 årige som målgruppe) se ovenfor

Ophørte TV-kanaler[redigér | redigér wikikode]

  • DR HD (2009-13)
  • DR K (2009-20) blev opslugt af DR2,[133] så nu viser DR2 de genudsendelser, som DR K tidligere viste.

Nævneværdige dramaserier[redigér | redigér wikikode]

Flere af DR's succeser kendes på, at den tidligere kanal DR K fyldte sendefladen med genudsendelser af flere af serierne; den rolle varetages nu af DR2 og DRTV.

  • Ka' De li' østers? (sort/hvid krimi i 6 afsnit) af Bent Christensen og Leif Panduro, der blev vist i 1967.
  • Huset på Christianshavn (84 afsnit) følger beboerne i ejendommen Amagergade 7 på Christianshavn. Serien indeholder enkelte referencer til Olsen-banden. Serien blev vist første gang i perioden 1970-77. Især DR K genudsendte serien.
  • Livsens Ondskab (5 afsnit) er inspireret af Gustav Wieds bøger Livsens Ondskab (1899) og Knagsted (1902); vist første gang i 1972. Men serien er senere blevet genudsendt.
  • En by i provinsen (politiserie i 17 afsnit) blev sendt første gang 1977–80. DR K genudsendte serien.
  • Strandvaskeren (krimi i 6 afsnit) blev vist første gang 1978. Flere medvirkende er hentet fra et par Olsen-Banden-film og/eller serien Huset på Christianshavn.
  • Matador (historisk serie i 24 afsnit) følger en dansk provinsbys indbyggere fra 1929-47. Serien blev vist første gang i perioden 1978-81, men er blevet genudsendt flere gange.
  • Een stor familie (sitcom i 12 afsnit) med flere af serien Matodors medvirkende; serien blev vist i 1983.
  • Anthonsen (5 afsnit) rummer utallige referencer til Olsen-banden. Serien blev vist første gang 1984-85, men DR K genudsendte senere serien.
  • Mor er major (6 afsnit) blev sendt i 1985.
  • Een gang strømer... (politiserie i 6 afsnit) minder tydeligt om serien En by i provinsen bl.a. med genbrug af medvirkende; dog indeholder den nyere serie mere action. Vist 1987, og DR K genudsendte senere serien.
  • Landsbyen (familiefortælling i 44 afsnit) blev sendt 1991-96. Hovedrolleindehaveren er hentet fra serien Matador.
  • Gøngehøvdingen (historisk serie i 13 afsnit) blev vist i 1992. Nogle medvirkende er hentet fra serien Matador.
  • Kald mig Liva (historisk serie i 4 afsnit), som blev sendt første gang i 1992. Titelrollens indehaver er hentet fra serien Matador.
  • Riget I og Riget II (hospitalsserie med spøgelser i 8 dele) er instrueret af Lars von Trier. Enkelte medvirkende er hentet fra serien Matador. De to serier blev vist i perioden 1994-97.
  • Bryggeren (historisk serie i 12 afsnit) vist i 1996. Enkelte medvirkende er hentet fra serien Matador.
  • Charlot og Charlotte (road serie i 4 afsnit) vist i 1996. Serien forsøger at ligne filmen Thelma & Louise. En enkelt medvirkende er hentet fra serien Matador.
  • Madsen og Co. (familieserie i 32 afsnit) udsendt første gang 1996-2000, men DR K genudsendte serien. En enkelt medvirkende er hentet fra serien Flemming og Berit.
  • TAXA (56 afsnit) handler om familieforetagendet, Krone-Taxa, der er en lille københavnsk taxacentral. Hovedrolleindehaveren er hentet fra serien Matador. Serien blev vist 1997-99.
  • Edderkoppen (historisk krimi i 6 afsnit) handler om efterkrigstidens kriminelle miljø i København. En medvirkende er hentet fra serien Matador. Serien blev vist første gang på DR1 i 2000, men DR K genudsendte serien.
  • Rejseholdet (krimi/politiserie i 32 afsnit) er en Emmy-belønnet dansk dramaserie, som blev vist første gang 2000-2004. En medvirkende er hentet fra serien Strisser på Samsø. Serien er blevet genudsendt.
  • Nikolaj og Julie (romantisk serie i 22 afsnit) blev vist 2002-03.
  • Krøniken (historisk serie i 22 afsnit) forsøger at ligne serien Matador og tematiserer Danmarks Radios og TV-mediets guldalder 1949-73. En medvirkende er hentet fra serien Matador. Serien som blev vist første gang i perioden 2003-06. Men DR K genudsendte serien.
  • Forbrydelsen (krimi/politiserie i 20 afsnit), Forbrydelsen II (10 afsnit), Forbrydelsen III (10 afsnit) blev sendt i perioden 2007-12.
  • Ørnen (krimi i 24 afsnit) blev sendt første gang 2004-2006. En medvirkende er hentet fra serien Matador.
  • Sommer (familiefortælling i 30 afsnit) Hovedrolleindehaveren er hentet fra serien Matador. Serien blev vist 2008-09.
  • Borgen (politisk serie 30 afsnit) handler om fiktive danske politikere og deres magtkampe på Christiansborg. Serien blev vist fra 2010-13.
  • Lykke - en depressionkomedie (18 afsnit) sendt første gang 2011, men genudsendt senere.
  • Broen (krimi i 38 afsnit) blev vist 2011-18.
  • Bedrag (serie om økonomisk kriminalitet i 3 sæsoner á 10 afsnit), der blev vist første gang i perioden 2016-19, men i årenes løb har færre set serien. Mens seertallene for første sæson var ofte helt oppe på over 1,2 millioner, så seertallene er gået tilbage.[182]
  • Gift ved første blik (reality-serie i 5 sæsoner) om arrangerede ægteskaber foran tændt kamera. Serien blev vist første gang i perioden 2014-18, men opnår stadigt færre seere: Første sæson havde 900.000 seere, men femte sæson har ca. 500.000 seere.[183]
  • Herrens Veje (serie i 20 afsnit) blev vist 2017-18 og vandt en pris i London.[184]
  • Fred til lands (krimi) vist i 2019.
  • Frederik IX (historisk royal serie) blev i 2020 sendt på DR1. En medvirkende er hentet fra serien Strisser på Samsø. At serien ifølge DR blev en succes[185] kan skyldes, at seerne er født før 1972.[70]

Radio[redigér | redigér wikikode]

DR driver i alt syv radiokanaler, hvoraf 4 kan høres på FM-nettet og alle på det digitale DAB-sendenet eller via netradio på dr.dk.

FM-radio[redigér | redigér wikikode]

Siden d. 1. november 2011 har P1 og P2 benyttet samme frekvens på FM-nettet, fordi DR’s tilladelse til at benytte P2's tidligere frekvens ophørte; Radio24syv sendte indtil oktober 2019 på P2's tidligere frekvens.[186] P1 og P2 Klassisk kan stadig modtages som selvstændige kanaler døgnet rundt via DAB- og netradio.[187]

DR's regionale afdelinger, der samtidig fungerer som P4s regionale stationer. Hver region leverer lokalt producerede programmer og nyhedsstof.

DAB-radio[redigér | redigér wikikode]

DR udsender en række DAB-radiokanaler. I december 2006 begyndte DR en restrukturering af sine DAB-tilbud, hvormed flere kanaler blev lukket, mens andre blev ændret eller startede.

Denne udvikling fortsatte i løbet af 2011, hvor DR lukkede de kanaler, der udelukkende spillede musik og var uden værter, de såkaldte "jukebokskanaler", for i stedet at gøre plads til færre, men, ifølge DR, mere kvalitetsorienterede og værtsbaserede kanaler.[188] DR lancerede de første nye kanaler, DR P6 Beat d. 11. april og den ophørte DR P7 MIX, og siden er DR P8 Jazz og den ophørte DR Mama ligeledes gået i luften på det digitale sendenet.

Seks nuværende DR DAB-kanaler
  • DR P1 – journalistisk baseret taleradio
  • DR P2 – klassisk musik og koncerter
  • DR P3 – pop for de unge
  • DR P5 – pop og quiz/dansk musik for det modne publikum
  • DR P6 Beat – rock/alternativ (var tidligere varslet lukningstruet pga. medieforlig for 2019-23, men overlever alligevel.)[189]
  • DR P8 Jazz – jazz (var tidligere varslet lukningstruet pga. medieforlig for 2019-23, men overlever alligevel.)[189]

Nedlagte DAB-kanaler[redigér | redigér wikikode]

dr.dk[redigér | redigér wikikode]

DR har siden 1996[190] formidlet nyheder, information om DR's radio- og tv-programmer, internettilbud for børn og unge mv. via hjemmesiden dr.dk fx via SKUM, der blev kendt for Mujaffa-spillet De fleste af DR's radio- og TV-udsendelser kan tilgås via nettet uden betaling for brugeren, ligesom det er muligt at livestreame DR's kanaler via afspillerne DR NU og Netradio. Det kræver dog i mange tilfælde, at man har en dansk IP-adresse.[191]

I 2007 lancerede DR en internetbaseret TV-kanal, DR Update, der i starten fungerede som en nyhedstjeneste udelukkende på nettet, men som senere også blev til en traditionel TV-kanal, der kunne modtages på TV'et. Men i 2013 blev denne kanal ændret til DR Ultra,[192] mens DR Update blev udfaset på nettet.

DR har målrettet en del af sin hjemmeside til det yngre publikum, som ifølge generaldirektøren ser meget lidt TV: Oline for de yngste og T for de lidt større, ligesom Mama er målrettet unge og supplerer DR's andre tilbud til målgruppen.

Ifølge Alexa er webstedet dr.dk det 11. mest populære websted i Danmark;[193] Artiklen her rummer mange henvisninger til dk.dk. Så denne artikel medvirker til at øge webstedets popularitet.

Kritik for gratis nyheder på dr.dk[redigér | redigér wikikode]

Brancheforeningen Danske Medier har givet udtryk for, at DR og TV2 bør begrænse sine gratis nyheder på hjemmesider, da disse gratis nyheder fjerner interessen fra kommercielle mediers nyheder,[194] og DR dermed tager markedsandele fra de landsdækkende morgenaviser målt på sidevisninger.[195] I 2013 ønskede kommercielle dagblade et mindre DR.[196] Partiet Venstre synes at være enig i kritikpunktet.[197][198][50]

DR Medieforskning[redigér | redigér wikikode]

DR Medieforskning er en af DR's afdelinger. DR Medieforskning registrer hver gennemsnitsdanskers TV-kiggeri. DR Medieforsknings chef er Dennis Christensen.

Til afdelingens ansattes arbejdsopgaver hører hvert forår at udarbejde og offentligøre rapporten Medieudviklingen for det forgange år. Siden 1992 er det hvert år blevet registreret, hvor mange minutter hver gennemsnitsdansker ser TV pr. døgn. Medieudviklingen bliver offentliggjort på DR Medieforsknings hjemmeside.[199]

Medieudviklingens udsagn siden 2011[redigér | redigér wikikode]

Ifølge de seneste års rapporter har hver gennemsnitsdansker siden 2011 set TV i stadigt færre minutter pr. døgn.[84] DR forsøger at holde fast i børn og unge, men det lykkes ikke.[200] Mens generaldirektøren har skrevet, at de 7-12-årige ser meget lidt TV,[201] så har DR Medieforskning skrevet, at de 15-29-årige over flere år[202] har set stadigt mindre TV;[203] sågar “27 % af de 20-39-årige [har] helt fravalgt et traditionelt tv-signal”.[180] DR's statistikker og generaldirektørens kronik kan sammenfattes sådan: Personer, som er født efter 1978, ser meget lidt TV, så de højfrekvente TV-seere uddør. Personer på DR's lønningsliste indrømmer altså, at TV mest er for seniorer og pensionister. Alligevel består ungdomskanalen, DR3, og én af DR's to børnekanaler, men disse kanaler har meget få seere ifølge DR's publikationer.

DR Medieforsknings chef, Dennis Christensen, medgav endda, at der findes mindst én generation af danskere, som stort set ikke ser TV, idet hver ung dansker i 2018 så TV i kun en time hver dag; mens hver senior over 65 år så TV i 275 minutter hver dag.[118] Desværre fremgår det ikke af artiklen, hvilken alder de unge har. Men det er bemærkelsesværdigt, at DR har en ungdomskanal, DR3, når nu de unge stort set ikke ser TV. Men DR3 kan nøjes med at sende én time hver dag. DR Medieforsknings leders udsagn minder om generaldirektørens kronik, hvoraf det fremgår, at DR Ultra er overflødig.

Mens DR Medieforskning ikke vil give et bud på, hvilken alder de unge har, så har Slots- og Kulturstyrelsen skrevet, at de yngre seere, der streamer stadigt hyppigere, er yngre end 54 år.[119]

I de 27 år, DR Medieforskning har holdt øje med hver gennemsnitsdanskers TV-kiggeri, placerer 2019 sig som dét år, hvor gennemsnitsdanskeren så TV i færrest minutter:[112] Kun 137 minutter pr. døgn, hvilket er 5 minutter kortere end den hidtidige bundrekord fra 2018.[131]

Belæg for det aftagende TV-kiggeri siden 2011 fremgår af en komparativ læsning af disse publikationer og artikler
  • En række af DR Medieforsknings rapporter, Medieudviklingen (udgivet hvert år i perioden 2011-2019)[199]
  • Slots- og Kulturstyrelsen: Mediernes udvikling i Danmark 2018[204] og Mediernes Udvikling i Danmark 2019[119]
  • DR's generaldirektørs kronik: Rørbye Rønn i kronik: Vores børn er digitalt indfødte (2015), hvis hovedbudskab er gengivet på dr.dk[201]
  • DR Medieforsknings leders udtalelser er gengivet i artiklen: De unge forlader TV-stuen (2018)[118]

Aftagende seertid[205][redigér | redigér wikikode]

DR er hårdere ramt af faldende TV-forbrug end af de konkurrende TV-kanaler, da de unge ser mindre TV.[206]

I 2011 lod DR Medieforskning Politiken.dk skrive, at 6 % af de 12-24-årige og 13 % af de 25-39-årige ser TV-avisen.[70]

De personer, som i 2011 var 40 år gamle, er født i 1971. Så personer, som er født efter 1971, ser stort set ikke TV-avisen. For ifølge artiklen tyder intet på, at denne befolkningsgruppe vil se TV-avisen hyppige i fremtiden, når de er blevet ældre.

VLAK-regeringens og DF's medieaftale for 2019 - 2023[redigér | redigér wikikode]

Medieaftalen findes i både i sin helhed,[207] og DR har selv fremhævet aftalens centrale punkter.[208]

Medieaftalen rummer en plan for de mest omfattende besparelser i DR's historie. Men ikke alle er enige om,[209] hvor omfattende bespareleserne er.[210]

Besparelsernes omfang og konsekvenser[redigér | redigér wikikode]

Regeringen og DF var enige om, at pålægge DR besparelser på 20 procent,[64] så mindst to TV-kanaler skal ophøre og ca. 400 medarbejdere fyres,[211] herunder skal et tocifret antal[212] chefer[213] og mindst én direktør skal afskediges[214] samt flere program-værter.[215] Licensen skal også afskaffes.[41][216] Af de 400 varslede fyringer[217] er de 205 medarbejdere blevet fyret før d. 1. februar 2020.[218]

Divergerende holdninger[redigér | redigér wikikode]

Danmarks nabolandes[219] mediebosser mener, at YouTube og Netflix har grund til at glæde sig over DR’s besparelser.[220] Brancheforeningen Danske Medier er tilfreds med medieaftalen og udtaler, at aftalen skaber bedre balance mellem gratis nyheder og betalte nyheder.[221] Danskere er meget uenige om DR’s besparelser: Nogle begræder besparelser og skriver, at de elsker DR.[222] Andre derimod fælder ikke en tåre og skriver deres meninger om DR på trustpilot.com: En enkelt skribent håbede i 2010 på, at DR vil blive mødt med krav om besparelser.[223] Allerede før årtusindskiftet begyndte personer at ønske DR nedlagt;[224] et ønske, som flere bakker op,[225][226] så ikke alle elsker DR.[227][228] En prominent fortaler for at nedlægge DR var komikeren Jan Monrad.[229] Både politikere,[230][231] en politidirektør[232] og andre[233][234] er utilfredse med DR;[235][236] der er især utilfredshed[237] over at blive tvunget til at betale for noget, som man ikke bruger.[238][239] Chefredaktøren på 180Grader har ønsket, at DR bliver privatiseret;[240] han er næppe den eneste med den holdning.[241] En anden mulighed kan være at lukke store dele af DR's aktiviteter, som eksempelvis sitet dr.dk.[242][243][244]

Politikere lader også vide, at deres holdninger viser splittelse: Oppositionen i rød blok, især de Radikale, betegner DR-besparelser som en "regulær nedslagtning".[245][246] De Radikale vil forsøge at skåne DR mod kommende besparelser.[247] Som modsætning til de Radikales holdning står DF,[248] der oprindeligt ønskede at beskære DR med 25 procent;[44][249] og Nye Borgerlige mener: “DR må klare sig HELT på markedsvikår. Vi skal ikke tvinges til at betale for venstreorienteret propaganda.”[250] VU-formand vil afskaffe licens, som han mener, er noget man tager fra den enkelte dansker; VU-formanden er klar med et bedre slogan til DR: “Man kan sagtens leve uden DR”.[50] Der er opbakning til udsagnet “DR er spild af penge.”[251][252] "60% vil IKKE have licensen eller betale til DR over skatten."[253]

De Konservative er internt uenige om DR’s besparelser.[254] Selv medieforskere har divergerende opfattelser af besparelsernes betydning.[255] Forskeren Henrik Søndergaard mener, at "et mindre DR" vil koste seere i fremtiden.[256] Så Henrik Søndergaard overser tilsyneladende, at de personer, som er født efter 1971 i forvejen stort ikke ser tv;[70] det vil under alle omstændigheder begynde at tynde ud i bestanden af personer, som er født før 1971, så færre seere bliver en realitet, uanset om DR sparer eller ej.

Disse prominente personer er blandt fortalerne for at nedlægge DR[redigér | redigér wikikode]

Komikeren Jan Modrad[229] og politikeren Morten Messerschmidt.[257]

Ensembler[redigér | redigér wikikode]

DR har helt fra begyndelsen haft egne orkestre og kor til at levere musik til radio, TV, internet, cd, dvd, mobiltelefon og podcast.[kilde mangler]

Større ensembler[redigér | redigér wikikode]

Ungdomsensembler[redigér | redigér wikikode]

Nedlagt ensemble[redigér | redigér wikikode]

Fra 1999 har der desuden årligt været udnævnt en DR Kunstner – en klassisk musiker eller et klassisk ensemble der for et år tilknyttes DR.

Ulovligheder og sager i DR[redigér | redigér wikikode]

Sager om ulovlige ansættelser i DR[redigér | redigér wikikode]

I begyndelsen af 2017 blev der af BT afdækket to sager, hvor ansættelser i DR af eksperter er blevet karakteriseret som ulovlige.[259][260]

Om en besættelse af chefstillingen for DR’s underholdningsorkester har underdirektør i DR Kultur Julie Vig Albertsen udtalt, at "Stillingen som orkesterchef for DR Underholdningsorkestret burde være slået op."[261][262] DR havde tidligere benævnt denne ansættelse som alene værende en 'personlig omklassificering’.[263]¨

25 chefer kan være ansat ulovligt;[264] én chef indrømmer endda at være blevet ansat uden jobopslag.[265]

Sagen om mangfoldighedskonsulentens løn til 2,1 mio. kr. om året[redigér | redigér wikikode]

DR ansatte sin tidligere mediedirektør Gitte Rabøl på en millionkontrakt, hvor hun skulle rådgive DR's direktion og bestyrelse om mangfoldighed frem til april 2018.[266] Mangfoldighedskonsulentens løn var 2,1 mio. kroner,[124] hvilket var den samme indtægt, som Rabøl opnåede, da hun var mediedirektør.[267] Adskillige politikere fra både De Konservative og DF samt SF og Enhedslisten kritiserede mangfoldighedskonsulentens høje gage:[268] 'Vanvittigt', 'himmelråbende kritisabelt' og et 'urimeligt højt lønniveau' var politikeres ordvalg, når ordførerne omtalte mangfoldighedskonsulentens løn.[124] Den konservative medieordfører, Naser Khader, mente, at sådanne sager gør “det svært at holde af DR.”[268]

Men DR's bestyrelsesformand Michael Christiansen mente: Kritikken er uforståelig.[124] Enden på affæren blev, at Rabøl sagde sin stilling op.[269] Rabøls begrundelse for sin opsigelse var, at debatten om hendes job fjernede “fokus fra DR’s arbejde.”[270]

Kritik af DR’s generelt høje lønniveau[redigér | redigér wikikode]

Med jævne mellemrum fremkommer en debat om DR's ansattes lønninger: I 2006 var gennemsnitslønnen for en journalist ansat i DR over 500.000,- kr.[271] I 2015 blev en liste over DR's topchefers lønninger tilgængelig for offentligheden: Mindst fire topchefer tjente i 2014 over 1.000.000,- kr.[272]

Generaldirektørens månedsløn[redigér | redigér wikikode]

Ifølge Journalista tjener DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn "over det dobbelte af statsministeren"; alligevel fik generaldirektøren en "kæmpe lønforhøjelse" i 2017, så hendes månedsløn er "307.343 kroner", for i 2016 var hendes årsløn beskedne "3.622.979 kroner".[273] Apropos DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn,[274] så har hun endvidere antydet, at ikke kun børn, men også unge mennesker[275] ser mere YouTube og Netflix,[276] end de ser DR.[277]

Heste-gate[redigér | redigér wikikode]

I januar 2017 afslørede ugebladet Tæt På og Radio24Syv, at DR's USA's korrespondent Johannes Langkildes hustrus hest, Jazz, var blevet fragtet fra Danmark til Washington D.C. Regningen lød på kr. 70.000,-[278] som DR betalte med licenskroner.[279] Sagen valgte harme i den danske befolkning og det undrede, at licens skal bruges til hestetransport.[280] Både kulturministeren og flere andre politikere kommenterede sagen, heste-gate; såvel Socialdemokratiet som Venstre ønskede andre regler.[103] DF var heller ikke tilfreds med DR’s handlinger i heste-gate.[281] Adam Holm, som var én af DR's kanalchefer, har udtalt, det er "da for galt med den der hest."[282]

Sager om dyrplageri i DR's programmer[redigér | redigér wikikode]

2005: Søren Ryge Petersen

Dyrenes Beskyttelse beskyldte DR’s medarbejder Søren Ryge Petersen for at opfordre til at plage fugleunder, fordi Søren Ryge forstyrrede rugende fugle og opfordrede andre til at gøre ligeså.[283]


2009: Lisbeth Kølster

I DR’s program Kontant hældte DR’s redaktør Lisbeth Kølster skælshampoo i et akvarium og dræbte 12 fisk; en dyrlæge anmeldte redaktionen, og Kølster blev dømt for overtrædelse af Dyreværnsloven,[284] men Kølster slap for straf, fordi sagen var forældet.[285] Statskassen skulle betale sagens omkostninger.[284]

DR's journalister som er dømt for injurier[redigér | redigér wikikode]

2001: Jens Olaf Jersild

DR’s journalist Jens Olaf Jersild[286] blev dømt for injurier[287] mod advokat.[288]


2014: Kåre Quist og tre kolleger

Fire af DR's journalister[289] blev dømt for injurier mod Boligadministratorerne A/S og ejendomsadministrator Ole Ostenfeld.[290]


2017: redaktionschef Steen Jensen og journalist Mette Frisk

DR-journalister bag programmet "Når lægen ved bedst"[291] taber kæmpe retssag ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i Strasbourg.[292]


De to sager fra 2010'erne kan koste DR 8 millioner kr.[289]

Andre sager om ulovligheder[redigér | redigér wikikode]

  • 1998 – DR brød loven på Nettet.[293]
  • 2007 – DR brød loven med stort indsamlingsshow.[294][295]
  • 2007 – Landsretten afgjorde, at DR i et tilfælde var skyldig i aldersdiskrimination, hvilket kostede licensbetalerne kr. 300.000,-[296]
  • 2007 – DR's ungdomsprogram `Spam' overtrådte loven ved at henvise til hjemmesiden alluc.org[297]
  • 2008 – DR[298] brød[299] licensreglerne.[300]
  • 2009 – DR blev dømt for tyveri, fordi DR viste et filmklip uden at have rettighederne.[301]
  • 2010 – 27-årige Jackie Lyn Pajo fra Holbæk førte sag om diskrimination mod DR, som nægtede hende at deltage i X-Factor.[302]
  • 2012 – Mediejurist: I strid med markedsføringsloven lavede DR produkt-reklame i artikel om Facebook-aktier.[303]
  • 2013 – Anklager: DR brød loven på rekorddyr produktion.[304]
  • 2013 – DR risikerede politianmeldelse, da DR's journalister filmede et kundemøde med Jyske Bank i Zürich.[305]
  • 2014 – DR brød loven ved at låne Wonderful Copenhagen ved afholdelse af Eurovision Song Contest.[306]
  • 2014 – Trafikstyrelsen: DR overtrådte luftfartsloven ved at sende droner[307] i luften med kameraer.[308][309]
  • 2014 – DR's journalister brød regler, der skal beskytte mod afrikansk svinepest og andre sygdomme.[310]
  • 2017 – DR bragte uden tilladelse og uden kreditering en dronevideo, som en norsk teenager havde lagt på Youtube.[311]
  • 2017 – Mediejurist: DR overskred loven i Café Hack-sagen.[312]
  • 2018 – Danmarks Radio overtrådte loven ved at bryde navneforbuddet i Britta Nielsen-sagen.[313]
  • 2020 – Forskere: DR's hjemmeside var på kant med persondataloven.[314]

Klager over DR og Pressenævnets kritik af DR[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


For hver klage gælder der, at dén person, som har indbragt en klage over DR til Pressenævnet, er utilfreds med DR, så ikke alle elsker DR.[315]

DR har flere gange fået kritik:[316][317]

  • 2005 – DR udtalte sig "uden dokumentation" om Peter Gram-Nielsens selskaber og disses påståede "økonomiske problemer i 2005".[318]
  • 2006 – DR fik kritik for tv-optagelser på plejehjem med skjult kamera.[319]
  • 2006 – DR skulle rette en berigtigelse, som TV-Avisen bragte.[320]
  • 2006 – Hård kritik af DRs parløb med TDC: Problematisk at teleselskabet får en konkurrencefordel[321]
  • 2007 – Dyreeksportør utilfreds med DR’s TV-indslag.[322]
  • 2007 – Dokumentarfilmen Den hemmelige krig var genstand for polemik.[323][324]
  • 2007 – Adoptionsforening klagede til pressenævn over DR.[325]
  • 2008 – Næse til DR i Ringbo-sagen[326][327]
  • 2010 – Politiet fik "medhold i en klage til Pressenævnet over Reimer Bo Christensens interview med Rigmor Zobel på DR1."[328]
  • 2010 – Pressenævnet kritiserede DR i lækage-sag: "DR afspillede klip fra en omstridt samtale på en misvisende facon".[329]
  • 2010 – Kritik af to punkter ved interview med forsvarsminister Søren Gades pressechef Jacob Winther.[330]
  • 2011 – DR levede ikke op til god presseskik, dvs. at oplysninger skal være korrekte og kilderne skal granskes kritisk, ved sag om risiko ved mobilstråling.[331]
  • 2011 – Københavns Politi[332] indbragte DR for Pressenævnet:[333] DR levede ikke op til god presseskik.[334]
  • 2012 – Berlingske klagede over DR til Pressenævnet.[335]
  • 2012 – En svinebonde “raser over de udokumenterede anklager” i programmet ‘Bag Facaden’.[336]
  • 2013 – Klage over udsendelsen Detektor indbragt for Pressenævnet[337]
  • 2013 – Danske Regioner retter kritik imod DR[338]
  • 2014 – Kritik for skjult kamera i DR's Cavling-belønnede dokumentar "I skattely"[339]
  • 2015 – Kritik for misvisende beskrivelse i DR's udsendelse "Advokaternes tag-selv-bord"[340]
  • 2015 – DR beklager nu forløbet: »Vores retningslinjer er ikke fulgt«[341]
  • 2015 – Kritik: P3 spiller for få kunstnere[342]
  • 2016 – DR beklagede upræcis formulering.[343]
  • 2016 – Kritik af DR's udsendelse "Løgn eller chikane i Mariager"[344][345]
  • 2016 – Kritik af DR i sag om Syddansk Erhvervsskole Odense-Vejle[346]
  • 2016 – DRs ansatte brugte flere milioner på at køre i taxa; hvilket er blevet kritiseret for at være ekstravagant.[347]
  • 2017 – DR fik kritik, fordi DR's rettelser kom for sent og ikke var tydelige nok.[348]
  • 2017 – Polemik om DR's Orientering, men Pressenævnet afviste at se på sagen.[349]
  • 2017 – Jon Søberg klagede over DR-program Kontant.[350]
  • 2017 – Klage over DR's ”Sundshedsmagasinet” fra 75 personer blev ikke behandlet.[351]
  • 2017 – DR beklagede yderligere fejlagtige postulater om "Operation Bøllebank".[352]
  • 2017 – Pressenævnet kritiserede DR’s udsendelse Kontant om PostNord.[353]
  • 2017 – Ligesom dramaserien 1864 blev DR's danmarkshistorie udsat for massiv kritik[354] selv af en historiker;[355] også fra politisk hold var der utilfredshed med DR's historieformidling.[356]
  • 2019 – Kritik grundet dokumentaren "Drabet på købmanden"[357][358]
  • 2019 – Kritik på grund af DR's artikel,[359] bragt i 2018, om en samværssag i fogedretten[360][361]
  • 2019 – Kritik "for ikke at tage hensyn til mindreårige i artikel om skjult reklame"[362]
  • 2019 – DR fik kritik for omtale af to 14-åriges video på Musical.ly[363]
  • 2019 – Landbrug & Fødevarer indberettede DR til Pressenævnet.[364]
  • 2019 – Anonym seer klagede til Pressenævnet over Onkel Reje.[365]
  • 2019 – To af DRs medarbejdere, Lise Rønne og Nynne Bjerre Christensen, kritiserer, at "grimme kvinder finder aldrig vej til skærmen."[366] De to er ikke de eneste, som fremhæver det kritikpunkt.[367]
  • 2019 – Kritik af dialogmøder[368]
  • 2020 – I programmet Sygt nok på P1 var tonen for hård.[369]
  • 2020 – Kritik af klimaindslag i TV Avisen[370]
  • 2020 – Undren,[371] vrede[372][373] og skandale[374] er blandt de ord, som beskriver Dansk Melodi Grand Prix 2020, så ikke alle er tilfredse med DR.
  • 2020 – Der er rejst kritik af, at DR's naturserie "Vilde vidunderlige Danmark"[375] indeholder visse iscenesatte klip,[376] som viser tamme dyr.[377]
  • 2020 – Præcisering i programtekst til 'Pengejægerne'[378]

Antal ansatte i DR gennem tiden[redigér | redigér wikikode]

1978: 2.500 ansatte[71]

2010: 3.000 ansatte[83]

2014: 3.371 ansatte[2]


Der er mindst 25 chefer.[264]

Medarbejdere, der har modtaget Cavlingprisen[redigér | redigér wikikode]

Skabelon:Denne liste mangler kilder. Hjælp gerne med at tilføje kilder.

Direktører og chefer[redigér | redigér wikikode]

Maria Rørbye Rønn under debatsession på Folkemødet 2016.

Generaldirektør[redigér | redigér wikikode]

Siden 1925

Radiodirektør[redigér | redigér wikikode]

Siden 1959

TV-direktør[redigér | redigér wikikode]

Siden 1951

Mediedirektør[redigér | redigér wikikode]

Siden 2007

DR's Økonomidirektør[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: David Helleman[83]

uden år: cand.scient.pol. Nicholas Lyhne-Knudsen[385]

DR's nyhedsdirektør[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Lisbeth Knudsen[386]

DR Kultur direktør[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Tine Smedegaard Knudsen[272]

En afdelingschef[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Rikke Slot[387]


Souschef for radioavisen[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


1972: Jørgen Schleimann[166]


DR's dramachef[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Christian Rank[388]


DR's TV-chef[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Emma Kronqvist[389]

Programchef også kaldet direktør for programproduktionen[redigér | redigér wikikode]

Siden 1951

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


Redaktionschef på DR-Ung[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • uden år: Lars Torp[74]


DR Medieforsknings chef[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • 2011-: Dennis Christensen[117]


Lytterne og seernes redaktør[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Jacob Mollerup[392]


Kanalchef P1[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Anders Kinch-Jensen[393]


Kanalchef DR2[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.



Chef for Deadline[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • 2002-2007: Arne Notkin[394]


Leder af Licenskontorets kampagner[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • uden år: Lotte Boas[300]


Redaktionschef på DR Videnskab[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


  • uden år: Lars Rønnow Torp[310]


DR's Mangfoldighedskonsulent[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Gitte Rabøl (tidligere mediedirektør) med 2,1 mio. kroner som årsløn.


DR's Programchef[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Lisbeth Langwadt[21]

DR's Nyhedschef[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Ulrik Haagerup[396]



DR's underholdningschef[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Jan Lagemand Lundme[397]


DR's kulturredaktør[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Morten Hesseldahl[398]

Kanalchef for DR1[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Pil Gundelach Brandstrup[399]


DR's juridiske chef[redigér | redigér wikikode]

Denne liste er ufuldstændig; hjælp gerne med at udfylde den.


uden år: Peter Skov[289]

Se også[redigér | redigér wikikode]

Kommentarer[redigér | redigér wikikode]

  1. ^ DR har haft adskillige navne gennem tiden:[2][3][4][5]
    • 1925-1959: Statsradiofonien
    • 1959-1996: Danmarks Radio
    • Siden 1996: DR

Referencer[redigér | redigér wikikode]

  1. ^ - DRs årsrapport 2014
  2. ^ a b https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/danmarks-radio-1925/
  3. ^ http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Massemedier/Tv,_danske_institutioner/DR
  4. ^ http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Massemedier/Tv,_danske_institutioner/Danmarks_Radio
  5. ^ http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Massemedier/Tv,_danske_institutioner/Statsradiofonien
  6. ^ retsinformation.dk – Lovbekendtgørelse nr. 338 af 11/04/2007
  7. ^ https://kum.dk/kulturpolitik/medier/tv/dr/
  8. ^ Public Service: Kulturministeriet
  9. ^ https://www.artisten.dk/nyheder/Ny-public-serviceaftale-giver-ufokuseret-DR
  10. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/naevn-dr-har-opfyldt-public-service-kontrakten-til-fulde-de-seneste-fire-aar
  11. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article10879121.ece
  12. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article11951469.ece?utm_source=Rss&utm_medium=latest
  13. ^ https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/se-eksemplerne-fra-dr-og-bedoem-selv-er-dette-public-service
  14. ^ https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Public-eller-politisk-service
  15. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/elsket-tv-program-faar-hug-paa-facebook-nu-forklarer-dr-sig-til-seerne
  16. ^ https://www.folkets.dk/c/dr-public-service-porno-danmarks-radio
  17. ^ http://cathrinetavs.dk/wp-content/uploads/2015/10/CTA-Opgave-B-.pdf
  18. ^ https://www.bt.dk/nyheder/massiv-kritik-af-dr-program-det-er-topmaalet-af-ansvarsloeshed
  19. ^ https://politiken.dk/debat/klummer/art7662583/K%C3%A6re-DR-drop-den-overfladefr%C3%A6sende-reality-%E2%80%93-I-kan-s%C3%A5-meget-andet
  20. ^ Bred kritik af DR: Programmer bliver mere tabloide | jv.dk
  21. ^ a b https://www.bt.dk/film-tv-og-streaming/kritikken-vaelter-ned-over-dr-de-har-mistet-retningssansen
  22. ^ https://samsnet.dk/public-service-har-vi-stadig-brug/
  23. ^ http://kraka.org/debatindlaeg/god_public_service_er_vigtigere_end_nogensinde
  24. ^ https://piopio.dk/danskerne-har-brug-for-et-staerkt-dr
  25. ^ http://www.16-9.dk/2017/12/hprincipper-for-public-service-indhold-paa-sociale-medier/
  26. ^ https://www.raeson.dk/2016/public-service-kan-leveres-af-mange-andre-end-dr/
  27. ^ https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/e1d69e1a-0166-3929-975f-46302b3dfd7d/
  28. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/socialdemokratiet-flere-private-skal-lave-public-service
  29. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/venstre-foreslaar-kaempe-public-service-pulje-paa-halv-milliard
  30. ^ https://www.berlingske.dk/opinion/man-kan-ikke-tvinge-medieforbrugerne
  31. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10205742/det-maa-vaere-slut-med-tvtvang/
  32. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11934649/public-service-kan-ligge-paa-et-meget-lille-sted/
  33. ^ https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1466587642
  34. ^ https://danskfolkeparti.dk/dr-skal-levere-det-som-danskerne-ikke-faar-andre-steder/
  35. ^ https://org.enhedslisten.dk/medlemsblad/public-service-skal-sikre-demokratisk-deltagelse
  36. ^ https://fho.dk/blog/2018/01/12/danmark-har-brug-for-mere-public-service-ikke-mindre/
  37. ^ https://www.information.dk/kultur/2017/01/grundlaeggende-public-service
  38. ^ https://ing.dk/indhold/153944
  39. ^ Hver fjerde dansker vil ikke betale for DR – Newz
  40. ^ https://kritiskpresse.blogspot.com/2007/06/i-hvert-niende-hjem-siger-de-nej-tak.html
  41. ^ a b https://finans.dk/politik/ECE10421755/licensen-forsvinder-slut-med-sortseere-nu-skal-alle-betale-over-skatten/?ctxref=ext
  42. ^ http://www.din-debat.dk/index.php?topic=6266.0
  43. ^ "Liberal Alliance vil erstatte licens med DR-abonnement". 2014. Hentet 31. januar 2019. 
  44. ^ a b DF vil afskaffe licens og skære 25 procent af DR - Politik
  45. ^ "Socialdemokratiet åbner for at afskaffe licens". 2017. Hentet 19. januar 2019. 
  46. ^ https://finans.dk/politik/ECE11432875/flere-partier-vil-annullere-drbesparelser/?ctxref=ext
  47. ^ "SF kalder licens for uretfærdig og er med på at afskaffe den". 2017. Hentet 31. januar 2019. 
  48. ^ Slut med licens: Parat til se reklamer på DR – Ekstra Bladet
  49. ^ "Licens kan snart være fortid: Partiernes nye bud stikker i mange retninger". 2017. Hentet 31. januar 2019. 
  50. ^ a b c https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/vu-formand-vil-afskaffe-licens-det-er-noget-vi-tager-fra-den-enkelte
  51. ^ https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=10&tid=343186
  52. ^ Vanvittig afstemning: 70.000 danskere vil afskaffe licens – Ekstra Bladet
  53. ^ Afskaf Danmarks Radios Licens - Skrivunder.net
  54. ^ https://www.bodybuilding.dk/licens-t26424.html
  55. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE10399787/ryst-licensposen-saaledes-kan-en-rimelig-licens-indrettes/
  56. ^ https://www.dailyrush.dk/debat/emne/jeg-hader-dr/
  57. ^ https://www.sol.dk/debat/ddr-røvlicens
  58. ^ http://signejtillicens.blogspot.com/2007/12/sdan-undgr-du-at-betale-licens.html
  59. ^ https://studenttheses.cbs.dk/bitstream/handle/10417/5549/Emil_Theilgaard_Glud_og_Frederikke_Løkke_Pedersen.pdf?sequence=1
  60. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/ECE3293437/DDR-propaganda-i-DR/
  61. ^ https://da-dk.facebook.com/notes/afskaf-dr-licens/det-er-meget-nemt-og-ufarligt-af-unddrage-sig-den-urimelige-medielicens/198368323676437/
  62. ^ https://mxpress.dk/hvad-sker-der-hvis-man-ikke-betaler-licens/
  63. ^ DR opkræver måske ulovlig moms - IT-blogger.dk
  64. ^ a b c "DR skal spare 20 procent", Journalisten, 2018. 
  65. ^ a b https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2018/03/licensen-skal-afskaffes-og-dr-slankes
  66. ^ https://www.altinget.dk/kultur/artikel/paula-larrain-dr-er-ikke-et-frit-medie
  67. ^ Generaldirektør: Afskaf licensen - men betal skat | Nordjyske.dk
  68. ^ Indvielse af TV-Byen | Dansk Kulturarv
  69. ^ a b 40 år med farve-tv fra DR
  70. ^ a b c d e Elkjær, Jakob (22. april 2011), Unge zapper væk fra tv-nyheder.  ‘’Politiken.’’ Hentet 1. marts 2019.
  71. ^ a b VG – Radio & TV (20.01.1978, s.41)
  72. ^ "Slots- og Kulturstyrelsen Mediernes udvikling i Danmark" (PDF). 2015. 
  73. ^ Rasmussen, Martin Vinther. "Dansk radio historie". Dansk Radio. Hentet 22. november 2016. Danmarks Radio omdøbes til DR, en fælles betegnelse for DR TV, DR Radio og det nye DR Online på internettet. 
  74. ^ a b https://fyens.dk/artikel/de-unge-vælger-dr-fra
  75. ^ https://www.avisen.dk/dr-overskred-bevidst-budget-for-koncerthus_90182.aspx
  76. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/musik/koncerthuset-fylder-fem-aar-skandalen-er-glemt
  77. ^ DR Byen færdig. Pris: 4690 millioner
  78. ^ https://jv.dk/artikel/dr-generaldirektør-kenneth-plummer-stopper-2010-10-28
  79. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article4132655.ece
  80. ^ https://www.bt.dk/danmark/plummer-ville-skjule-forbudte-affaerer
  81. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/generaldirektoeren-startede-i-dr-som-jurist-i-ophavsret
  82. ^ Børsen (11. maj 2010): Historisk dårlige seertal plager DR1:https://borsen.dk/nyheder/artikel/1/182854/historisk_daarlige_seertal_plager_dr1.html
  83. ^ a b c d https://www.information.dk/debat/2010/02/historieloese-dr
  84. ^ a b https://www.dr.dk/NR/rdonlyres/588E58B8-93CC-4FA3-A55E-3C512CD04975/6121109/Medieudviklingen_2011.pdf
  85. ^ https://www.information.dk/indland/2011/04/dr-sidste-ord-dr-kritisk-film
  86. ^ https://www.dr.dk/presse/slut-med-betale-radiolicens-efter-88-aar
  87. ^ https://finans.dk/artikel/ECE5625376/Det-er-slut-med-at-betale-radiolicens/?ctxref=ext
  88. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art5410571/Radiolytterne-slipper-for-licens
  89. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/dr-afskaffer-radiolicensen
  90. ^ https://www.bt.dk/danmark/mediejurist-dr-kan-ikke-moerklaegge-eurovision-skandale
  91. ^ https://politiken.dk/kultur/art5590499/Fire-møgsager-har-præget-DRs-tumultår
  92. ^ https://www.avisen.dk/kritikere-dr-er-lukket-og-arrogant_300511.aspx
  93. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art5590498/Kritikere-DR-er-lukket-og-arrogant
  94. ^ a b Rørbye Rønn, Maria (9. april 2015), Vores børn er digitalt indfødte.  ‘’NYT FRA DR.’’ Hentet 1. marts 2019.
  95. ^ https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/afskaffelse-af-loennet-frokost-foerer-til-strejke-i-dr
  96. ^ https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/artikel/1/313741/strejke_i_dr_efter_exit_til_loennet_frokost.html?deleteagent=0
  97. ^ https://jv.dk/artikel/dr-syd-vi-er-dybt-rystede-over-ledelsen
  98. ^ https://www.a4nu.dk/artikel/strejke-i-dr-de-tager-vores-frokost-1
  99. ^ https://politiken.dk/kultur/art5564982/Portræt-Gammel-sag-hænger-ved-Jeppe-Nybroe
  100. ^ https://www.bt.dk/danmark/fra-kendt-tv-vaert-til-udfrosset-her-er-jeppe-nybroes-vilde-op-og-nedture
  101. ^ https://borsen.dk/nyheder/artikel/1/115635/jeppe_nybroe_fyret_i_dr.html
  102. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article4341045.ece
  103. ^ a b https://nyheder.tv2.dk/politik/2017-01-11-dr-floej-korrespondent-frues-hest-til-usa-for-licenskroner-minister-kalder-sagen
  104. ^ https://journalisten.dk/radgiver-om-drs-kommunikation-det-kan-naesten-ikke-blive-vaerre/
  105. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/medier/dr-lukker-ned-cafe-hack-efter-penge-skandale
  106. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/fyret-efter-dr-skandale-nu-vender-han-tilbage-til-fm/6838487
  107. ^ https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/ny-skandale-i-dr-program-har-tjent-en-million-paa-at-bryde-regler/6553187
  108. ^ https://frdb.dk/artikel/det-er-ikke-nemt-at-være-dr-2017-12-7(3)
  109. ^ a b https://nyhedscentrum.dk/dr-kan-blive-slagtet-i-nyt-medieforlig/
  110. ^ a b https://www.avisen.dk/drs-generaldirektoer-daarlige-sager-har-slidt-paa-vo_458513.aspx
  111. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/Radio/article10085737.ece
  112. ^ a b Jens E. Hummelmose (2018): Vi ser mindre fjernsyn sammen med andre. https://www.recordere.dk/2018/12/vi-ser-mindre-fjernsyn-sammen-med-andre/
  113. ^ DR Medieforskning: Danskerne effektiviserer mediebrugen i 2018: https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2018/danskerne-effektiviserer-mediebrugen-i-2018
  114. ^ Larsen, Rasmus (25. januar 2019), Danskerne skruede i 2018 ned for tv-kanaler, op for streaming.  Hentet 10. september 2019.
  115. ^ Thomas Nygaard Madsen, Mediawatch (2018): Danskerne ser mindre tv sammen med andre. https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article11094361.ece
  116. ^ https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1545935107
  117. ^ a b https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/saadan-vil-dr-maale-en-succes-fremover
  118. ^ a b c De unge forlader TV-stuen (2018): https://www.berlingske.dk/kultur/de-unge-forlader-tv-stuen
  119. ^ a b c https://mediernesudvikling.slks.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Mediernes_udvikling/2019/Tv_og_streaming/PDF-filer_Tv_og_streaming/TV_2019.pdf
  120. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/tv-apparatet-bliver-sat-uden-doeren-i-flere-hjem
  121. ^ https://nordeainvestmagasinet.dk/artikler/streaming-i-vild-udvikling-det-bliver-endnu-mere-dramatisk-i-kommende-ar
  122. ^ https://www.regeringen.dk/nyheder/licensforliget-medieudspil/
  123. ^ https://www.retsinformation.dk/eli/ft/201812L00036
  124. ^ a b c d https://www.dr.dk/nyheder/indland/dr-formand-om-mangfoldighedschef-til-millioner-kritikken-er-en-anelse-uforstaaelig
  125. ^ https://www.berlingske.dk/politik/officielt-regeringen-afskaffer-licensen-og-skaerer-20-procent-i-dr
  126. ^ https://www.tidende.dk/tidende/archive/2018/09/18/dr-offentliggor-spareplan-p4-bornholm-gar-fri
  127. ^ https://www.folkets.dk/node/2171
  128. ^ https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/668n3v/spild_af_dine_penge_tv_dr/
  129. ^ Jan Dohrmann, DR (25. feb. 2019): Ugens TV-top 10: Kærligheden varer også ved til Melodi Grand Prix. https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/ugens-tv-top-10-kaerligheden-varer-ogsaa-ved-til-melodi-grand-prix
  130. ^ Kristeligt Dagblad (21. februar 2019): Seertal for melodigrandprix går op og ned. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/seertal-melodigrandprix-gaar-op-og-ned
  131. ^ a b https://www.dr.dk/static/documents/2020/01/22/medieudviklingen2019_0c11d1cb.pdf
  132. ^ a b c d https://www.dr.dk/nyheder/indland/derfor-har-du-faerre-dr-kanaler-fra-i-dag
  133. ^ a b Christine Hyldal (18. september 2018). "Overblik: Disse DR-programmer og kanaler lukker". DR. 
  134. ^ a b https://www.dr.dk/nyheder/kultur/slut-med-sporloes-og-mindre-hammerslag-dr-siger-farvel-til-en-raekke-programmer-i
  135. ^ https://www.ft.dk/samling/20061/almdel/kuu/bilag/280/399316.pdf
  136. ^ https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-02-29-dr-sparer-to-sange-vaek-i-bornenes-mgp
  137. ^ https://politiken.dk/kultur/art7903722/Sofie-Linde-ønsker-at-lukke-sag-om-sexchikane-i-DR
  138. ^ https://www.information.dk/indland/2020/09/ti-tidligere-praktikanter-paa-dr-nyheder-sender-brev-ledelsen-kraenkende-oplevelser
  139. ^ Bekendtgørelse af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed – retsinformation.dk
  140. ^ a b c Regin Schmidt; Rasmus Mariager; Morten Heiberg (2009). PET: historien om Politiets Efterretningstjeneste fra den kolde krig til krigen mod terror. Gyldendal. ISBN 978-87-02-08122-0. 
  141. ^ http://denstoredanske.dk/Danmarks_geografi_og_historie/Danmarks_historie/Danmark_efter_1945/Erhard_Jakobsen
  142. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/poul-nesgaard-bu-afdelingen-var-erhards-braendstof.-han-havde-en-evne-til
  143. ^ https://www.dr.dk/skole/historie/aktiv-lytterkomite
  144. ^ https://www.dr.dk/nyheder/kultur/historie/venstreorienteret-fordummende-og-genialt-drs-boerne-tv-fylder-rundt
  145. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/haarder-bidrager-til-dr-kritik
  146. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/kritiske-licensbetalere-vi-skal-have-kigget-paa-det-navn
  147. ^ Lars Qvortrup, Danmarks Radio og arbejdskampen. En analyse af DRs behandling af benzinkonflikten i november 1976, Bidrag 1977, s. 3. ISBN 87-87622-02-5
  148. ^ Lene Torp Carlsen, "Vemmers vej", Journalisten.dk, 7. juni 2000. Online
  149. ^ https://www.dr.dk/presse/steno-stilling-dr2-pakkekalender
  150. ^ https://stiften.dk/artikel/skarp-debattør-runder-60-år
  151. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/ddr-loegnen
  152. ^ Mariam Rostami Mosen (3. maj 2010). "DR er ikke røde lejesvende". 
  153. ^ "Kunsten at holde balancen: Dækningen af folketingsvalgkampe i tv-nyhederne på DR1 og TV2 1994-2007 Af Erik Albæk, David Nicolas Hopmann & Claes de Vreese Udkommer på Syddansk Universitetsforlag 6. maj 2010". Hentet 22. september 2010. 
  154. ^ Erik Albæk, David Nicolas Hopmann, Claes de Vrees (5. maj 2010). "Er DR-journalister røde? Er TV2s blå?". Berlingske Tidende. 
  155. ^ a b Trine Møller (20. september 2010). "Jagten på de røde lejesvende er manipuleret". information.dk. 
  156. ^ "DR-journalister gav i maj 1973 "Ubetinget støtte til Folkefronten For Palæstinas Befrielse"". Uriasposten. 13. maj 2009. 
  157. ^ Nicolai Zwinge (28. november 2007). "Arne Notkin ny DR2-chef". Information. 
  158. ^ Annegrethe Rasmussen. "Ny DR2-chef er fuldstændig uforfærdet". information.dk. 
  159. ^ Bent Blüdnikow. "Venstrefløj og antisemitisme" (PDF). 
  160. ^ Falastin Bulletin, 6 (maj 1973, udg. af Palæstinakomiteen) og VS/Bulletin, 101 (25. maj 1973).
  161. ^ Anders Ejbye-Ernst, Peter Korsgaard (27. september 2013). "Afsløring: DR-læge i lommen på pillefirmaer". Ekstra Bladet. 
  162. ^ "Liste over tilladelser for læger og tandlæger". Sundhedsstyrelsen. 
  163. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/blogs/runekristensen/ECE8487389/jeg-fastholder-min-paastand-danmarks-radio-er-fortsat-roede-lejesvende/
  164. ^ https://www.lokalavisen.dk/nyheder/2018-11-12/-Bj%C3%B8rn-Elmquist-fylder-80-En-livslang-kamp-for-retf%C3%A6rdighed-3499735.html
  165. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/ECE3981179/Blå-lejesvende-i-DR/
  166. ^ a b http://denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Medier/Journalist/J%C3%B8rgen_Schleimann
  167. ^ "Paula Larrain stiller op for Konservative". BT.dk. 29. oktober 2007. 
  168. ^ "Karen Jespersen (1947 - )". Dansk Kvindebiografisk Leksikon. 
  169. ^ "Karen Jespersen (V)". Folketinget. Hentet 22. september 2010. 
  170. ^ Claus Blok Thomsen (25. april 2007). "Socialdemokraterne ville ikke have Asmaa". politiken.dk. 
  171. ^ Ritzau (20. september 2005). "Claus Borre dropper Venstre". berlingske.dk. 
  172. ^ "Per Stig Møller (KF)". Folketinget. Hentet 22. september 2010. 
  173. ^ a b https://www.ft.dk/medlemmer/mf/m/mette-bock
  174. ^ Theis Lange Olsen (24. september 2010). "LAs nye kandidater sluger kameler og parerer ordre". Berlingske Tidende. 
  175. ^ "Connie Hedegaard ny vært på Profilen". Politiken. 14. juli 2004. 
  176. ^ Marie Sæhl (21. januar 2013). "DR-direktør: Thor Möger er et naturligt skærmtalent". Politiken. 
  177. ^ https://jv.dk/artikel/nu-er-det-afgjort-her-er-de-14-danske-kandidater-der-er-valgt-til-europa-parlamentet-og-deres-personlige-stemmer
  178. ^ https://nyheder.tv2.dk/2014-05-27-portræt-løkkegaard-sagde-farvel-til-dr-og-nu-til-eu
  179. ^ "DR3 har fået hul igennem". DR. 2015. 
  180. ^ a b DR Medieforskning: Medieudviklingen 2017 (PDF). s. 8.
  181. ^ https://mediawatch.dk/Medienyt/TV/article11692344.ece
  182. ^ Silas Bay Nielsen (28. november 2016). "DR's dramachef efter hård kritik af 'Bedrag': Jeg er tilfreds med en million seere". DR. 
  183. ^ Berit Hartung (2. sep. 2018). "Trods faldende seertal på 'Gift ved første blik': 'Vi kan slet ikke få armene ned'". B.T. Hentet 4. marts 2019. 
  184. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/herrens-veje-faar-en-international-drama-award-i-london
  185. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/seerne-var-vilde-med-frederik-ix
  186. ^ http://www.dkradio.dk/nyhedsarkiv_fm.htm
  187. ^ https://www.dr.dk/hjaelp/digtal-radio/p1-og-p2-fortsaetter-som-digital-radio
  188. ^ Nye digitale kanaler
  189. ^ a b https://www.dr.dk/nyheder/kultur/jubel-over-redningskrans-til-p6-beat-og-p8-jazz-det-er-dansk-musiks-kravlegaard
  190. ^ http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/drdks-historie-foerste-fase/, dr.dk – 1996-2006 – første fase, danmarkshistorien.dk
  191. ^ https://www.dr.dk/tv/faq, FAQ – spørgsmål om svar om DR NU
  192. ^ DR Update lukker og bliver til DR Ultra - dr.dk/Om DR/Lytternes og seernes redaktør
  193. ^ "dr.dk Competitive Analysis, Marketing Mix and Traffic - Alexa". alexa.com. Hentet 2020-07-20. 
  194. ^ Danske Medier: DR gør det svært for andre medier | Kultur | DR.
  195. ^ Danske Medier giver DR skylden for digital tilbagegang | Journalisten.dk
  196. ^ https://www.information.dk/kultur/2013/04/dagbladene-staekke-dr-kan-redde-faldet
  197. ^ Møller, Erik Bjørn (10. september 2015), Bertel Haarder advarer DR: Træd varsomt, altinget.dk. 
  198. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art6272738/Der-skal-spares-meget-mere-end-400-millioner-p%C3%A5-DR
  199. ^ a b https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning
  200. ^ Videnskab.dk (2017): Derfor vil unge hellere se YouTube end DR: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-det-de-unge-vil-ha
  201. ^ a b "Rørbye Rønn i kronik: Vores børn er digitalt indfødte". dr.dk. 9. april 2015. Hentet 3. marts 2019. 
  202. ^ Kristian Lindberg, Berlingske (2017): Traditionelt TV-forbrug falder igen
  203. ^ DR Medieforskning: Medieudviklingen 2016 (page 8): https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2016/hent-hele-medieudviklingen-2016-som-pdf
  204. ^ Slots- og Kulturstyrelsen (2018): Mediernes udvikling i Danmark. https://slks.dk/fileadmin/user_upload/dokumenter/medier/Mediernes_udvikling/2018/Tv/PDF-dokumenter_Tv/TV_2018.pdf
  205. ^ Nicolai Dupont; Jan Dohrmann (2. januar 2018), Yngre og ældre har vidt forskellige TV-vaner, DR. 
  206. ^ Michael Thorberg, "Unge ser mindre tv", Nordvision.
  207. ^ Regeringen (2018): Medieaftale for 2019 - 2023: https://www.regeringen.dk/media/5470/29062018endelig-medieaftale-2019-2023.pdf
  208. ^ DR (2018): Her er medieaftalens hovedpunkter: https://www.dr.dk/nyheder/politik/her-er-medieaftalens-hovedpunkter
  209. ^ https://journalisten.dk/analyse-hvor-meget-skal-dr-egentlig-spare/
  210. ^ https://www.information.dk/kultur/2018/11/status-drs-fremtid-tilbage-aartusindskiftet-flere-digitale-kraefter
  211. ^ https://www.dr.dk/ligetil/indland/dr-skaerer-ned-paa-tv-kanaler-og-nedlaegger-cirka-400-stillinger
  212. ^ https://www.denoffentlige.dk/205-fyret-i-dr-ansatte-nedlaegger-arbejde-i-sympati
  213. ^ TV2: DR fyrer flere chefer: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-17-dr-fyrer-flere-chefer-forud-for-spareplan
  214. ^ TV2: DR nedlægger 400 stillinger, topchef afskediget: http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-09-18-dr-nedlaegger-400-stillinger-topchef-afskediget
  215. ^ https://www.avisen.dk/fyringer-i-dr-disse-kendte-vaerter-har-faaet-sparket_520625.aspx
  216. ^ TV2, Kasper B. Andreasen (10. oktober 2018), DR-medarbejdere nedlægger arbejdet - 205 fyret i dag.  Hentet 10. september 2019.
  217. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/dr-nedlaegger-ca.-400-job-og-skaerer-fra-seks-til-tre-tv-kanaler
  218. ^ https://www.altinget.dk/kultur/artikel/roerbye-roenn-op-til-nye-medieforshyhandlinger-radio24syv-fik-intet-ud-af-aggressiv-lobbykampagne
  219. ^ https://journalistforbundet.dk/nyhed/de-nordiske-journalistforbund-udtaler-kritik-af-dr-nedskaeringer
  220. ^ Emilie Maarbjerg Mørk (22. september 2018). "YouTube og Netflix vil mæske sig i DR-besparelserne". Politiken. 
  221. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/danske-medier-glad-dr-besparelser-et-skridt-mod-bedre-balance-paa-mediemarkedet
  222. ^ Thomas Petersen (2018): Medier. Vi elsker DR: https://www.fyens.dk/debat/Medier-Vi-elsker-DR/artikel/3245228
  223. ^ https://dk.trustpilot.com/review/www.dr.dk?page=95
  224. ^ https://www.information.dk/debat/1999/09/radikalt-nedlaeg-dr
  225. ^ https://ing.dk/blog/luk-dr-tv-helt-111454
  226. ^ https://www.information.dk/debat/leder/2017/08/vaek-licensen-dr
  227. ^ https://www.avisen.dk/et-aar-uden-lorte-fjernsyn_320147.aspx
  228. ^ https://www.information.dk/nyhedsblog/2017/02/adam-holm-danmarks-radio-mere-populisme-public-service-efterhaanden
  229. ^ a b https://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/article4160551.ece
  230. ^ https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/pia-raser-mod-dr-elendigt-publikum/7659408
  231. ^ https://www.a4nu.dk/artikel/df-profil-raser-dr-svindler-og-manipulerer
  232. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art4993634/Politidirekt%C3%B8r-er-stadig-utilfreds-med-DR-udsendelse
  233. ^ https://ekstrabladet.dk/ferie/utilfreds-med-drs-store-juleshow-kraever-erstatning-for-fadoel-og-pasning-af-hund/6867685
  234. ^ http://www.din-debat.dk/index.php?topic=6958.0
  235. ^ https://www.bt.dk/nyheder/utilfreds-med-dr-dokumentar-dr-bondefanger-og-udstiller-det-unge-par
  236. ^ https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE11642960/for-mange-reklamer-i-dr/
  237. ^ https://newz.dk/flere-og-flere-ser-tv-paa-computeren
  238. ^ https://www.reddit.com/r/Denmark/comments/cnad47/brian_er_utilfreds_med_dr/
  239. ^ https://ekstrabladet.dk/nationen/laura-skal-arbejde-31-timer-for-at-se-dr/6948738
  240. ^ https://www.180grader.dk/artikel/privatiser-dr
  241. ^ https://www.sol.dk/debat/tvangslicens
  242. ^ https://www.kommunikationsforum.dk/soeren-storm-hansen/blog/danske-medier-avisernes-betalingsmodeller-paa-nettet-bliver-en-fiasko
  243. ^ https://www.version2.dk/artikel/saadan-undgaar-du-blive-flaaet-af-multimedieskatten-12694
  244. ^ https://bentwinther.blogs.berlingske.dk/2015/06/11/draeber-faktapolitiet-den-store-debat-om-danmark/
  245. ^ TV2 (2018): Røde partier om besparelser i DR: - En regulær nedslagtning: http://nyheder.tv2.dk/politik/2018-03-16-roede-partier-om-besparelser-i-dr-en-regulaer-nedslagtning
  246. ^ https://soendagaften.dk/2018/05/facebook-efter-medieudspillet/
  247. ^ https://journalisten.dk/radikale-ser-en-bunden-opgave-i-at-skaane-dr-fra-naeste-sparerunde/
  248. ^ https://twitter.com/Kristianthdahl/status/895188212393676800
  249. ^ https://www.folkets.dk/c/mit-liv-er-bedre-uden-dr
  250. ^ Vermund, Pernille (6. august 2016), DR må klare sig HELT på markedsvilkår. Vi skal ikke tvinges til at betale for venstreorienteret propaganda..  180grader. Hentet 1. marts 2019
  251. ^ https://newz.dk/alle-skal-betale-medielicens
  252. ^ https://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?tid=734499&fid=23
  253. ^ https://www.facebook.com/pg/afskaflicens/posts/
  254. ^ https://www.altinget.dk/kultur/artikel/konservative-profiler-regeringen-svigter-paa-kulturomraadet
  255. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/redningsplan-eller-angreb-besparelser-i-dr-splitter-eksperter
  256. ^ https://nordjyske.dk/plus/forsker-et-mindre-dr-vil-miste-seere/1bb0a114-85bb-4508-90b6-01ab1ded6fde
  257. ^ https://piopio.dk/morten-messerschmidt-i-twitter-rus-luk-dr
  258. ^ NN Nordjydske (8. aug. 2014). "DR lukker Underholdningsorkester. Danmarks Radio nedlægger mindst 170 stillinger". Nordjyske. Hentet 1. marts 2019. 
  259. ^ DR-boss afsløret i lukrativ vennetjeneste: Så godt kender de hinanden | BT Danmark - www.bt.dk
  260. ^ Ny sag om vennetjenester i DR: Hyrede chefkollegas søn til 100.000 | BT Danmark - www.bt.dk
  261. ^ BT afslører: DR-boss hyrede sin ven til lukrative chef-job | BT Danmark - www.bt.dk
  262. ^ https://www.dagens.dk/indland/ny-skandale-i-dr-orkesterboss-hyrede-god-ven-til-fed-chefstilling-i-strid-med-loven
  263. ^ Chef hyret ulovligt: Sådan forsøgte DR at slippe for ny møgsag | BT Danmark - www.bt.dk
  264. ^ a b https://www.folkets.dk/node/2420
  265. ^ https://journalista.dk/dr-chef-kryber-til-korset-jeg-blev-ansat-uden-jobopslag/
  266. ^ https://www.180grader.dk/artikel/dr-ansaetter-mangfoldighedskonsulent-fr-2-mio-i-ln
  267. ^ https://www.avisen.dk/dr-boss-sagde-op-genansat-med-millionloen_455568.aspx
  268. ^ a b https://www.berlingske.dk/sonata/nocache/esi/9766753ae499f912b9292c342584f7ebbb0fdd7f1475dcb3e3d8cecddcab4ac7?parameters%5Bblock_type%5D=bm_paid_content.paid_body_container&parameters%5Bttl%5D=0&parameters%5Bcontroller%5D=BMBasicBlockBundle%3AVarnishCache%3Aindex&parameters%5Bcontext%5D%5Bcontent%5D%5Bid%5D=60750&parameters%5Bcontext%5D%5Bcontent%5D%5Bclass%5D=BM%5CBundle%5CNewsArticlePlusBundle%5CEntity%5CContent%5CNewsArticlePlus
  269. ^ https://www.altinget.dk/navnenyt/drs-mangfoldighedskonsulent-siger-op-efter-kritik
  270. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/drs-mangfoldighedskonsulent-har-sagt-op
  271. ^ https://www.information.dk/debat/2008/01/kaere-journalister-dr-gaa-loen
  272. ^ a b https://nordjyske.dk/nyheder/saa-meget-tjener-topcheferne-i-dr/12821981-93d1-4a3d-b102-37f5d021c205
  273. ^ https://journalista.dk/aarsloen-paa-3-622-979-kroner-rakte-ikke-drs-generaldirektoer-fik-ogsaa-kaempe-loenforhoejelse-i-2017/
  274. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/drs-generaldirektoer-netflix-stiller-ikke-unges-behov-for-public-service
  275. ^ https://mediawatch.dk/secure/Medienyt/TV/article7608615.ece
  276. ^ https://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/beder-politikere-om-hjaelp-dr-er-truet-af-netflix-og-youtube/6707514
  277. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/temamoede-dansk-boerneindhold-presset-af-youtube-sjov
  278. ^ https://www.berlingske.dk/politik/da-en-hest-og-70.000-kroner-pludselig-bragte-dr-i-politisk-modvind
  279. ^ https://www.alt.dk/artikler/johannes-langkilde-om-sin-kone-hesten-og-jobbet-som-usa-korrespondent
  280. ^ https://www.bt.dk/kendte/liicens-hesten-skabte-vrede-i-hele-danmark-nu-bryder-johannes-langkilde-endelig
  281. ^ https://www.berlingske.dk/politik/thulesen-dahl-vil-skaere-dybt-i-dr-ingen-har-rigtig-turdet-saette-sig-op-imod-den
  282. ^ a b https://politiken.dk/debat/art5820776/DR-profil-Danmarks-Radio-er-mere-populisme-end-public-service-efterhånden
  283. ^ https://www.bt.dk/nyheder/soeren-ryge-beskyldt-for-at-plage-fugleunger
  284. ^ a b https://tvtid.tv2.dk/nytomtv/article.php/id-22459033
  285. ^ https://politiken.dk/kultur/art4806783/DR-journalist-dømt-for-dyrplageri
  286. ^ https://ekstrabladet.dk/112/article4778116.ece
  287. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/jens-olaf-jersild-doemt-injurier
  288. ^ https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3313770/DR-journalist-dømt-for-injurier-mod-advokat/
  289. ^ a b c https://www.berlingske.dk/virksomheder/injuriesager-kan-koste-dr-8-mio.-kr
  290. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/dr-journalister-doemt-for-injurier
  291. ^ https://nyheder.tv2.dk/nyheder/article.php/id-29783536.html
  292. ^ https://www.avisen.dk/menneskretsdomstol-gaar-mod-dr-i-kraeftdokumentar-sa_474294.aspx
  293. ^ https://www.information.dk/1998/05/dr-bryder-loven-paa-nettet
  294. ^ https://borsen.dk/nyheder/generelt/artikel/1/103776/dr_bryder_loven_med_stort_indsamlingsshow.html?hl=YTozOntpOjA7czoyOiJEUiI7aToyNDtzOjI6ImRyIjtpOjI4O3M6MjoiRHIiO30,
  295. ^ https://fyens.dk/artikel/dr-show-bryder-loven-påpeger-medieforsker-2007-2-12
  296. ^ https://www.dr.dk/nyheder/penge/fyring-af-63-aarig-koster-dr-300000
  297. ^ https://www.berlingske.dk/virksomheder/dr-fjerner-ulovligt-link
  298. ^ https://jv.dk/artikel/dr-bryder-licensreglerne-2008-10-15
  299. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/dr-bryder-licensreglerne
  300. ^ a b https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/dr-bryder-licensreglerne
  301. ^ https://ekstrabladet.dk/112/article4204244.ece
  302. ^ https://sn.dk/Holbaek/27-aarig-anklager-X-Factor-for-diskrimination/artikel/333025
  303. ^ https://www.bt.dk/krimi/dr-bryder-markedsfoerings-loven
  304. ^ https://nyheder.tv2.dk/article.php/id-71053510%3Aanklager-dr-br/id-71053510%3Aanklager-dr-bryder-loven-p.html%3Dftp%3A/sergievs%3Asergievs%40sergievs.50webs.org/envi.php
  305. ^ https://finanswatch.dk/Finansnyt/Pengeinstitutter/Jyske_Bank/article6201425.ece
  306. ^ https://www.dagens.dk/nyheder/dr-bryder-loven-driver-ulovlig-laanevirksomhed
  307. ^ https://ing.dk/artikel/ulovlig-droneflyvning-udloeser-politianmeldelse-til-dr-169638
  308. ^ https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4925648.ece
  309. ^ https://jyllands-posten.dk/indland/article6875393.ece/
  310. ^ a b https://landbrugsavisen.dk/svin/dr-havde-ulovlig-gris-i-lejlighed
  311. ^ https://journalisten.dk/far-kraever-200-000-kr-fra-dr-for-brug-af-sons-dronevideo/
  312. ^ https://jyllands-posten.dk/premium/kultur/ECE9404702/mediejurist-dr-overskrider-loven-i-cafe-hacksag/
  313. ^ http://fightthepowerwithfreespeech.blogspot.com/2018/10/danmarks-radio-overtrder-loven-bryder.html
  314. ^ https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/forskere-drs-og-folketingets-hjemmesider-er-paa-kant-med-persondataloven
  315. ^ https://denkorteavis.dk/2018/en-journalist-jeg-ellers-havde-tillid-til-forsoegte-at-tage-en-politisk-ukorrekt-gaest-under-fjendtlig-behandling/
  316. ^ https://borsen.dk/nyheder/avisen/artikel/11/648/artikel.html?hl=YToxOntpOjA7czozOiJCLlQiO30,
  317. ^ https://www.altinget.dk/kultur/artikel/dr-konkurrerer-med-ekstra-bladet-om-flest-sager-i-pressenaevnet
  318. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/pressenaevnet-kritiserer-dr
  319. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/dr-faar-kritik-tv-optagelser-paa-plejehjem
  320. ^ https://www.dr.dk/presse/pressenaevnet-dr-skal-rette-en-berigtigelse
  321. ^ https://nordjyske.dk/nyheder/haard-kritik-af-drs-parloeb-med-tdc/d2b45917-3128-48ed-b082-4094bd378980
  322. ^ https://lastbilmagasinet.dk/artikler/dyreeksportoer-kraever-stor-erstatning-p14454
  323. ^ https://www.dr.dk/nyheder/politik/den-hemmelige-krig-indklaget-pressenaevnet
  324. ^ https://journalisten.dk/kritik-fra-pressenaevnet/
  325. ^ https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/adoptionsforening-klager-til-pressenævn-over-dr
  326. ^ https://www.lfs.dk/6708
  327. ^ https://www.a4nu.dk/artikel/pressenaevnet-giver-dr-kloe
  328. ^ https://finans.dk/artikel/ECE4371353/Pressenævnet-kritiserer-DR%27s-Zobel-interview/?ctxref=ext
  329. ^ https://jyllands-posten.dk/indland/article4344758.ece/?device=mobil
  330. ^ http://tvnyt.com/artikel/default.asp?id=18558
  331. ^ https://www.helbredssikker-telekommunikation.dk/dr-svigter-og-vildleder
  332. ^ https://dansk-politi.dk/nyheder/kobenhavns-politiforening-lander-ud-efter-dr
  333. ^ https://finans.dk/artikel/ECE4425811/Københavns-Politi-tager-DR-i-Pressenævnet/href=/?ctxref=ext
  334. ^ https://nyheder.tv2.dk/article.php/id-39531974%3Adr-får-kritik-for-politidokumentar.html
  335. ^ https://www.berlingske.dk/samfund/berlingske-klager-over-dr-til-pressenaevnet
  336. ^ https://baeredygtigtlandbrug.dk/2012/11/svinebonde-haenges-ud-i-bag-facaden-2/
  337. ^ http://www.arbejdsforskning.dk/pdf/art-220.pdf
  338. ^ http://navisen.dk/blog/danske-regioner-retter-kritik-imod-dr/
  339. ^ https://jv.dk/artikel/pressenævnet-kritiserer-dr-for-skjult-kamera-2014-7-1(3)
  340. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/kritik-fra-pressenaevnet
  341. ^ https://journalisten.dk/dr-laegger-sig-fladt-ned-fulgte-ikke-egen-rette-politik/
  342. ^ https://gaffa.dk/nyhed/97765/commentsNewest
  343. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/praecisering-1
  344. ^ https://amtsavisen.dk/artikel/dr-dokumentar-om-tulle-krøyer-får-kritik-af-pressenævn
  345. ^ https://www.fjordavisen.nu/?Id=18119
  346. ^ http://www.avm.dk/artikel/visartikel.php?artikelnummer=6848
  347. ^ https://journalista.dk/dr-fortsat-taxaamok-koerte-for-mange-millioner-i-2016-og-det-fortsaetter-i-2017/
  348. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/pressenaevnet-kritiserer-drs-rettelser
  349. ^ http://www.israel-online.dk/mediawatch/171122_Pressenaevnet_afviser_at_behandle_klage_over_DRs_loegne_i_Orientering.php
  350. ^ https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/d36b89cd-2a29-433c-9816-1cea3dc8828b/
  351. ^ https://twitter.com/Pressenaevnet/status/880405121951289345
  352. ^ https://olfi.dk/2017/08/12/dr-beklager-yderligere-fejlagtige-postulater-operation-boellebank/
  353. ^ https://www.dr.dk/om-dr/nyheder/dr-faar-kritik-postpakke-program
  354. ^ https://www.berlingske.dk/serieanmeldelser/et-katastrofalt-daarligt-afsnit-af-drs-danmarkshistorie
  355. ^ https://www.information.dk/kultur/2017/10/historiker-historien-danmark-foerste-reaktion-pis-diskussion-igen
  356. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/df-afslutningen-paa-drs-danmarkshistorie-var-venstresnoet-propaganda
  357. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/pressenaevnet-udtaler-kritik-af-dokumentaren-drabet-paa-koebmanden
  358. ^ https://www.avisen.dk/pressenaevnet-giver-socialtilsyn-nord-medhold-i-klag_540068.aspx
  359. ^ https://www.dr.dk/mitliv/set-i-tv/oliver-bjerrehuus-kaemper-med-hverdagslivet-jeg-har-en-fucking-djaevel-i-mig
  360. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/afgoerelser-om-dr/pressenaevnet-kritiserer-dr
  361. ^ https://www.bt.dk/kendte/dr-taber-sag-til-gunnvoer-virgarsdottir-det-har-vi-intet-belaeg-for-at-skrive
  362. ^ https://www.dr.dk/nyheder/indland/pressenaevnet-kritiserer-dr
  363. ^ https://www.pressenaevnet.dk/2019/dr-faar-kritik-for-omtale-af-to-14-aariges-video-paa-musical-ly/
  364. ^ https://lf.dk/for-medlemmer/p-nyhedsbrev/2019/19/landbrug-foedevarer-indberetter-dr-til-pressenaevnet
  365. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/filmogtv/vilde-anklager-mod-onkel-reje/7901904
  366. ^ https://www.bt.dk/samfund/tv-vaert-grimme-kvinder-har-ikke-en-chance-paa-skaermen
  367. ^ https://politiken.dk/kultur/medier/art7571509/Grimme-kvinder-finder-aldrig-vej-til-sk%C3%A6rmen
  368. ^ https://www.herningfolkeblad.dk/artikel/0a5a3f54-eb1e-4248-b388-ed6f5c1b70f6/
  369. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/p1-program-faar-kritik-haardt-sprog
  370. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/brugernes-redaktoer/nyheder/kritik-af-klimaindslag-i-tv-avisen
  371. ^ https://www.dr.dk/event/melodigrandprix/seere-undrer-sig-over-daaselatter-og-kunstige-klap-i-grand-prix-nu-svarer-dr
  372. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/kultur/vrede-seere-det-er-snyd/8037125
  373. ^ https://ekstrabladet.dk/flash/kultur/rasende-seere-fuldstaendig-til-grin/8037106
  374. ^ https://www.dagens.dk/indland/skandale-ved-dansk-melodi-grand-prix
  375. ^ https://jyllands-posten.dk/kultur/film/ECE12072535/drserie-om-danmarks-vilde-natur-bruger-tamme-dyr/
  376. ^ https://jv.dk/artikel/dr-serie-om-danmarks-vilde-natur-bruger-tamme-dyr
  377. ^ https://www.avisen.dk/dr-serie-om-danmarks-vilde-natur-bruger-tamme-dyr_595051.aspx
  378. ^ https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-fakta/praecisering-i-programtekst-til-pengejaegerne
  379. ^ https://journalisten.dk/brinks-fornemmelse-for-skandalen/
  380. ^ Heinfelt, Mette Marie (8. januar 2016), Puk Damsgård modtager Cavlingprisen. 
  381. ^ https://cbs-executive.dk/employee/kenneth-plummer-2/
  382. ^ https://www.berlingske.dk/virksomheder/kenneth-plummers-blaa-bog
  383. ^ https://www.bt.dk/samfund/anne-marie-dohm-forlader-dr
  384. ^ https://www.kommunikationsforum.dk/artikler/Henriette-Marienlund-ny-mediedirektoer-i-dr
  385. ^ https://www.altinget.dk/person/nikolas-lyhne-knudsen
  386. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/tidligere-dr-chefer-droppet-julekalender-bliver-endnu-en-kaempe-moegsag
  387. ^ https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/dri2018/farvel-til-licensen-vi-havde-naesten-set-det-komme
  388. ^ https://www.bt.dk/film-og-tv/dr-vandt-foerste-slag-i-dramakrigen-men-dr-ejer-ikke-soendagen-siger-tv2s
  389. ^ https://www.180grader.dk/sektioner/nyheder/medier/artikel/dr-chef-far-gyldent-handtryk-pa-en-million-kroner
  390. ^ "Interview: Den kløvede konservative stammePolitiken.dk", Politiken, 2016. 
  391. ^ https://www.ft.dk/medlemmer/mf/p/per-stig-møller
  392. ^ https://www.altinget.dk/navnenyt/jacob-mollerup-stopper-som-dr-redaktoer
  393. ^ https://journalisten.dk/afgaende-p1-chef-radiomediet-gar-ny-guldalder-i-mode/
  394. ^ a b https://www.dr.dk/nyheder/kultur/arne-notkin-ny-chef-dr2
  395. ^ https://www.altinget.dk/navnenyt/kanalcheferne-paa-dr2-og-p1-takker-af
  396. ^ https://journalisten.dk/haagerup-giver-journalister-og-politikere-en-opsang/
  397. ^ https://www.berlingske.dk/kultur/haard-dom-fra-seerne-til-drs-fredagsfiasko-elsker-lina-rafn-men-live-er-doedsygt
  398. ^ https://www.berlingske.dk/laesere/generaldirektoer-morten-hesseldahls-kritik-af-danmarks-radio-startede
  399. ^ https://www.avisen.dk/tidligere-dr-chef-faar-nyt-job_525490.aspx

Eksterne kilder/henvisninger[redigér | redigér wikikode]

Koordinater: 55°39′29″N 12°35′27″Ø / 55.658°N 12.5908°Ø / 55.658; 12.5908