Diskussion:Københavns Hovedbanegård

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning




Dårligt sprog[redigér wikikode]

Det her er godt nok dårligt sprog:

"Ved en renovering, og bygningen af den nuværende butikstorv, skulle fliserne rives, op, efter at butikkerne blev bygget blev fliserne lagt på, nogle ligger på hoved, så istedet for en fordybning er der en forhøjning, det er med vilje for lede de blinde, linje går fra banegårdspladsen. Der hvor den deler sig, mødes en flise, med en fordybning, hvor der uden om er placere to til flere fliser på hoved som leder den blinde videre."

Er der ikke nogen, der kan/vil omformulere det? (skrev Uch (diskussion • bidrag) . Husk at signere dine indlæg.)

Afsnittet er særdeles dårligt formuleret. Jeg ville mægtig gerne rette det til - men jeg forstår ganske enkelt ikke, hvad brugeren har forsøgt at fortælle.
Jeg fjerner afsnittet indtil nogen kan skrive noget bedre. --|EPO| 19. mar 2007 kl. 14:53 (CET)
Bruger:Thomaxz mente temmelig sikkert, at der i forbindelse med renoveringen blev etableret ledelinier til blinde og svagtseende. At man skulle have lavet det ved at lægge fliserne omvendt på er dog tydeligvis en misforståelse. Nu er ledelinier ikke min stærke side, men så vidt jeg kan forstå af TRG - Handicapegnede veje, så etableres ledelinier med sømrækker. Hvor ledelinierne mødes eller deles, er der anbragt et større antal søm i kvardrat til at gøre opmærksom på det. --Dannebrog Spy 19. mar 2007 kl. 16:08 (CET)
Nu er det en DSB ansat under en rundvisning, der fortalte at ledlinierne er lavet ved lægge fliserne på hovedt.--Thomaxz 28. apr 2007 kl. 19:24 (CEST)

Forkortelse[redigér wikikode]

Bruger:Aka-miki havde ændret Kh til Kbh H, hvad jeg ændrede tilbage, da jeg har forstået paramateren "forkortelse" som stationens jernbanetekniske forkortelse snarere end den forkortelse, der bruges af almindelige dødelige. Lad os tage den principielle diskussion på Skabelondiskussion:Infoboks togstation#Forkortelse. --Palnatoke 1. jul 2007, 14:00 (CEST)

Manglende årstal[redigér wikikode]

Trapperne fra perronerne til Tietgensbroen er opført i hhv. 1971 (fjerntogsperronerne) og (S-togs-perronerne)

.. og hvilket år? Peter Brodersen (penguin) 30. okt 2007, 00:32 (CET)

1971 iflg. vores egen artikel om Tietgensbroen - trapperne ved fjerntogsperronerne er fra 1977 (og der er tilføjet trapper på Valby-siden senere - også i to tempi for nær hhv fjern) --John 30. okt 2007, 07:45 (CET)

Nattoget[redigér wikikode]

Citat: "København - Europa Høje Taastrup mod Amsterdam Centraal eller München Hbf eller Basel Bad Bf"

Nattoget til Europa kører ikke til Basel Bad Bf. Den holder godt nok i Basel Bad Bf men har endestation i Basel SBB, der ligger i den schweiziske del af Basel. (skrev 82.211.202.203 (diskussion • bidrag) . Husk at signere dine indlæg.)

Copyvio[redigér wikikode]

Jeg har indsat {{Copyvio-afsnit}} da størstedelen af indledningen ser ud til at være en letter omskrivning af et afsnit på denne side. Jeg er dog ikke specielt kyndig ud i hovedbanegården, så jeg vil overlade det til nogle klogere mennesker at rette op på det :) MVH Henrik (heb, Diskussion   Bidrag   E-mail) 4. jan 2013, 11:33 (CET)

Det ligner det er omvendt. Indledning i starten af 2011 - dvs et år før pressemeddelelsen, stå indledningen på næste på samme måde. --Steen Th (diskussion) 4. jan 2013, 12:06 (CET)
Hvis, det passer, synes jeg det er dårligt stil det tager en længere artikel, uden at skrive hvor det har den fra. Måske, man skulle sende en mail til forfatteren, og spørge om det selv har skrevet den? Mvh. --Trade (diskussion) 4. jan 2013, 12:15 (CET)
Steen, det kan jo nok næppe udelukkes, men i så tilfælde virker det besynderligt at den side bruges som kilde for de påstande der er gengivet i indledningen (at den er 'landets primære knudepunkt for passagertog', 'den banegård i Skandinavien, der har anknytning til flest internationale destinationer' og at der 'dagligt passerer omkring 90.000 passagerer igennem Hovedbanegården'). Oplysninger der umiddelbart heller ikke går igen andre steder i artiklen. MVH Henrik (heb, Diskussion   Bidrag   E-mail) 4. jan 2013, 14:30 (CET)

Mangelfuld, fejlfyldt[redigér wikikode]

Artiklen er så fyldt med fejl:

  • Største station? Kører der ikke flere tog gennem Nørreport?
  • Største station? Hvor stort er banegårdsarealet sammenlignet med Fredericia, Padborg, Århus? Kender ikke svaret selv.
  • Største station? Udveksles der ikke mange flere passagerer på Nørreport?
  • Kapacitet til 17 tog i timen vestfra? Alene i spor 9 og 10 ankommer op til 30 tog i timen.

Her er helt klart plads til forbedringer for den der har bedre indsigt end mig. (skrev Madglad (diskussion • bidrag) 13. jul 2015, 15:45‎. Husk at signere dine indlæg.)

Fremtiden/kapacitet[redigér wikikode]

Afsnittet "Fremtiden" bør nok ajourføres, hvis nogen har tid. Og måske ændre navn til "Kapacitet", da det er det afsnittet handlet om. Her er et link jeg lige stødte på, men kapacitetsspørgsmålet er jo stadig aktuelt, så mon ikke også der er nye rapporter og.lign. til rådighed. --Madglad (diskussion) 10. dec 2017, 14:48 (CET)