Helsingør Dagblad

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Helsingør Dagblad
Oprindelsesland Danmark Rediger på Wikidata
Grundlagt 21. oktober 1867 Rediger på Wikidata
Sprog Dansk Rediger på Wikidata

Helsingør Dagblad er et lokalt dagblad, der offentliggøres i Nordsjælland. Avisen var en del af North Media, indtil den blev overtaget af Jysk Fynske Medier.[1]

Historie og profil[redigér | redigér wikikode]

Helsingør Dagblad blev oprettet af Henrik Donatzky, en forlægger, i 1867.[2] Indtil 2020 var avisen en del af North Media[3] og blev udgivet af Søndagsavisen A/S, som også udgiver Søndagsavisen.[4] Tidligere udgav Helsingør Dagblad A/S Group Helsingør Dagblad.[5] Søndagsavisen A/S havde en andel i selskabet indtil 2009, da det købte virksomheden fra Dansk AvisTryk A/S.[6] Avisen offentliggøres i Nordsjælland.[5]

I marts 2017 blev Dorthe Carlsen udnævnt til direktør for avisen; hun erstattede Svein Gilbu i denne stilling.[7]

I 2020 oplyste ejeren North Media Aviser A/S, at de har besluttet at sælge Helsingør Dagblad; hvis det ikke lykkes, risikerer avisen at lukke.[8]

I april 2020 købte Jysk Fynske Medier Helsingør Dagblad[1] og udnævnte Peter Hagmund til ny chefredaktør.[9]

Redaktører siden 2006[redigér | redigér wikikode]

Læsertal[redigér | redigér wikikode]

Ifølge MediaWatch er Helsingør Dagblads læsertal faldet fra 21.000 til 16.000 personer i løbet af årene 2017-19.[12]

Referencer[redigér | redigér wikikode]

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]

Koordinater: 56°1′23.14″N 12°34′20.9″Ø / 56.0230944°N 12.572472°Ø / 56.0230944; 12.572472