Puk Damsgård

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Puk Damsgård
Personlig information
Født Puk Damsgård Andersen
18. september 1978 (39 år)
Hammer-Torup, Danmark
Bopæl Cairo
Uddannelse og virke
Beskæftigelse Journalist

Puk Damsgård Andersen (født 18. september 1978 i Hammer-Torup) er en dansk journalist og forfatter. Fra sommeren 2011 er hun DR's Mellemøsten-korrespondent med base i Beirut.

Uddannelse og karriere[redigér | redigér wikikode]

Andersen er uddannet fra Syddansk Universitet og har siden 2006 boet i Pakistan, Afghanistan og nu Cairo. Hun har desuden deltaget i Galathea 3. I maj 2013 rapporterede hun sammen med fotograf Betina Johnbeck fra Borgerkrigen i Syrien.[1]

Hun gennemgik en 3 årige skuespiller uddannelse på Holbergs Film + Teaterskole 1999-2001.[kilde mangler]

16. maj 2010 blev der på forsiden af den pakistanske avis The Nation fremsat indicier på at hun skulle være spion. Konsekvensen var at hun blev persona non grata.[2] Da hun i september måned samme år besøgte landet igen sammen med kollegaen Simi Jan og daværende udviklingsminister Søren Pind (V), vakte det således bestyrtelse, da begge journalisters tilstedeværelse var uønsket efter at de begge var blevet udvist i sommeren.[3]

Netop sammen med Simi Jan, blev Puk Damsgård i januar 2012 hædret med Berlingske Fonds Journalistpris for "begge at brænde for deres job og rejse med åbne øjne ud i verdens konfliktzoner, hvorfra de på flotteste vis viderefører og videreudvikler fine traditioner i dansk udenrigsjournalistik." Desuden bemærkede Lasse Jensen fra priskomitéen at de har "dækket begivenheder og udviklinger i områder, hvor både det at være journalist – og det at være kvinde – er noget af en udfordring."[4]

Puk Damsgård blev nomineret til Cavlingprisen i 2012 for sit arbejde med at formidle stof fra Syrien.

Damsgård fik Cavlingprisen i 2015 for sine reportager fra Mellemøsten og sin bog, Ser du månen, Daniel.[5]

Den britiske tabloidavis Daily Mail bragte en artikel i 2016 uden forfatterens viden, hvori dele af bogen var kopieret, i første omgang med hendes navn på artiklens byline, senere erstattet med avisens egen journalist Neil Armstrong på foranledning af Damsgårds kritik, der krævede artiklen fjernet.[6][7] Det blev erfaret, at avisen havde købt udgivelsesrettighederne fra hendes engelske forlag Atlantic Books. Hun blev af avisen tilbudt, at foreslå ændringer til teksten, men udtrykte sig misrepræsenteret af forlaget på grund af den manglende information og salg af rettigheder.[7][8]

Bibliografi[redigér | redigér wikikode]

Filmografi[redigér | redigér wikikode]

Film[redigér | redigér wikikode]

Tv-serier[redigér | redigér wikikode]

Kilder[redigér | redigér wikikode]

  1. ^ Puk Damsgård (8. maj 2013). Puk Damsgård: Derfor flytter DR til Syrien. DR. 
  2. ^ Ritzaus Bureau (2010-05-18). Hængt ud på forsiden. Kristeligt Dagblad. Hentet 2012-02-25. 
  3. ^ Ritzaus Bureau (2010-09-02). DR- og TV2-journalister hængt ud i Pakistan. B.T.. Hentet 2012-02-25. 
  4. ^ Line Holm Nielsen (2012-01-12). "Berlingske Fonds Journalistpris til to unge kvinder". Berlingske. Hentet 2012-02-25. 
  5. ^ Mette Marie Heinfelt (8. januar 2016). Puk Damsgård modtager Cavlingprisen. DR. Hentet 2. august 2016. 
  6. ^ Richard Fischer Hansen (1. august 2016). Britisk medie stjæler fra dansk bestseller-forfatter. DR. Hentet 2. august 2016. 
  7. ^ a b Andreas Marckmann Andreassen (2. august 2016). Daily Mail fjerner Puk Damsgårds byline efter kritik. Journalisten. Hentet 3. august 2016. 
  8. ^ Silas Bay Nielsen (2. august 2016). Daily Mail havde lov til at vise uddrag af Puk Damsgård-bog. DR. Hentet 3. august 2016. 

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]

Vista-kdmconfig.png Artiklen om Puk Damsgård kan blive bedre, hvis der indsættes et (bedre) billede
Du kan hjælpe ved at afsøge Wikimedia Commons for et passende billede eller uploade et godt billede til Wikimedia Commons iht. de tilladte licenser og indsætte det i artiklen.