Ritzaus Bureau: Forskelle mellem versioner

Spring til navigation Spring til søgning
18 bytes fjernet ,  for 13 år siden
ingen redigeringsopsummering
No edit summary
No edit summary
'''Ritzaus Bureau I/S''' (forkortet RB) er et dansk [[nyhedsbureau]], grundlagt af [[Erik Nicolai Ritzau]] i [[København]] den [[1. februar]] [[1866]] under navnet ''Nordisk Centralbureau for Telegrammer''. Nyhederne fra udlandet kom via [[telegraf]]en fra Wolffs Bureau ([[Deutsche Presse-Agentur]] DPA) i [[Berlin]].
[[Image:Ritzau_logo.gif|right]]
 
'''Ritzaus Bureau I/S''' er et dansk [[nyhedsbureau]], grundlagt af [[Erik Nicolai Ritzau]] i [[København]] den [[1. februar]] [[1866]] under navnet ''Nordisk Centralbureau for Telegrammer''. Nyhederne fra udlandet kom via [[telegraf]]en fra Wolffs Bureau ([[Deutsche Presse-Agentur]] DPA) i [[Berlin]].
 
Ritzau er siden [[1947]] ejet af de danske [[dagblad]]e i fællesskab og fra den 1. januar [[2007]] [[Danmarks Radio]] (DR). Det leverer [[nyhed]]er til alle danske [[avis]]er samt til [[fjernsyn]] og [[radio]]. Ritzau er baseret på et [[abonnement]]ssystem og det samarbejder med tilsvarende [[nyhedsbureau]]er over hele [[verden]], herunder deltager Ritzau i samarbejdsaftalen ved navn [[Gruppe 39]].
== Konkurrence ==
[[TV2]]’s forhenværende adm. [[direktør]] [[Per Mikael Jensen]] erklærede efter tiltrædelsen den [[1. maj]] [[2006]], at [[TV2]] havde planer om opstarten af eget [[nyhedsbureau]]. Ligeledes erklærede [[Nyhedsavisen]]s [[David Trads]] i [[2006]], at [[avis]]en ville opstarte [[nyhedsbureau]]et [[DNY]]. Imidlertid er disse to initiativer ikke blevet realiseret, hvilket også er gældende for planerne hos [[DR]]’s tidligere [[nyhed]]s[[direktør]] [[Lisbeth Knudsen]]. [[Danmarks Radio]] ([[DR]]) skrinlagde sine planer om et [[nyhedsbureau]] i forbindelse med medejerskabet af Ritzaus Bureau den [[1. januar]] [[2007]].
 
== Cavlingprisen ==
I [[januar]] [[1988]] modtog Ritzau-[[journalist]]en [[Jens Jørgen Espersen]] [[Cavlingprisen]] på baggrund af en skarpsindig journalistisk fremdragelse af [[thorotrast]]-sagen. Denne sag havde indtil [[november]] [[1987]] været upåagtet af den [[Danmark|danske]] offentlighed.
 
== 40-procents-reglen ==
[[Konkurrencestyrelsen]] godkendte den [[30. november]] [[2005]], at Ritzaus Bureau fra den [[1. januar]] [[2007]] fik mulighed for at begrænse sine [[abonnent]]ers - især [[gratisavis]]erne [[Urban]] og [[MetroXpress]] - direkte [[faksimileudgave]]r fra nyhedstjenesten. Denne begrænsning fastlagde [[Konkurrencestyrelsen]] til maksimalt 40 % af det samlede [[redaktion]]elle [[stof]] i [[abonnent]]ernes udgivelse, selvom Ritzaus Bureau forinden havde givet tilsagn om en maksimal anvendelsesgrad på 25 %. [[Konkurrencestyrelsen]] begrundede sin afgørelse således, at en eventuel anvendelsesgrad på 25 % blandt andet ville kunne udgøre et misbrug af den dominerende stilling hos Ritzaus Bureau.
 
== Cavlingprisen ==
I [[januar]] [[1988]] modtog Ritzau-[[journalist]]en [[Jens Jørgen Espersen]] [[Cavlingprisen]] på baggrund af en skarpsindig journalistisk fremdragelse af [[thorotrast]]-sagen. Denne sag havde indtil [[november]] [[1987]] været upåagtet af den [[Danmark|danske]] offentlighed.
 
== Fodnoter ==
Anonym bruger

Navigationsmenu