Forskel mellem versioner af "Die Zeit"

Spring til navigation Spring til søgning
4 bytes tilføjet ,  for 7 år siden
m
link til koryfæ
(Nyskrivning af hele artiklen, hovedsagelig på grundlag af den tyske artikel)
m (link til koryfæ)
Die Zeit blev grundlagt i 1946 på en licens fra den [[Storbritannien|britisk]]e militærregering. Grundlæggerne var fire personer, som allerede under den sidste del af [[2. Verdenskrig]] havde lagt planer for udgivelsen af en borgerlig ugeavis. Den første udgave kom på gaden den [[21. februar]] 1946. Den ledende blandt udgiverne, juristen Gerd Bucerius, købte efterhånden de øvrige grundlæggere ud og blev eneejer. Bucerius havde fra 1949 også aktiemajoriteten i selskabet, som udgav det illustrerede ugeblad [[Stern]], hvis overskud i de første mange år finansierede Die Zeits underskud. Gerd Bucerius havde på forskellig måde kontrol med Die Zeit indtil sin død i [[1995]]. Året efter overgik ejerskabet til mediekoncernen Georg von Holtzbrinck.
 
Allerede i stiftelsesåret blev den østpreussiske flygtning, grevinde [[Marion Dönhoff]], tilknyttet Die Zeits redaktion. Denne meget viljestærke kvinde fik i de følgende mange år en afgørende indflydelse på bladets politik og udformning, både som journalist og politisk redaktør, som [[chefredaktør]] fra [[1968]] til [[1972]] og som medudgiver fra 1972 til sin død i [[2002]]. Da Die Zeit i midten af 1950´erne efter hendes mening var kommet for tæt på nogle af [[Det tredje Rige]]s koryfæer[[koryfæ]]er, heriblandt juristen [[Carl Schmitt]], forlod Marion Dönhoff avisen, men kom tilbage, da den daværende chefredaktør kort efter blev afskediget.
 
Siden 1983 har den tidligere forbundskansler Helmut Schmidt været én af Die Zeits udgivere. Desuden er (2013) den tidligere chefredaktør Josef Joffe medudgiver. Lidt kuriøst står Marion Dönhoff fortsat anført som medudgiver i bladets kolofon. Chefredaktør er siden 2004 Giovanni di Lorenzo.

Navigationsmenu