Forskel mellem versioner af "Billed-Bladet"

Spring til navigation Spring til søgning
8 bytes tilføjet ,  for 1 år siden
m
Retter flertydige links til Dansk (link ændret til Danmark) med DisamAssist.
(småret)
Tags: Mobilredigering Mobilwebredigering
m (Retter flertydige links til Dansk (link ændret til Danmark) med DisamAssist.)
Billed-materialet kom til at fylde mere i Billed-Bladet, mens teksten blot kort supplerede [[fotografi]]erne. I en tid før [[Tv|fjernsynet]], kunne læserne se de nyheder, man hørte om i radioen, og genkende markante personligheder. Men med udbredelse af Tv i [[1960'erne]], kom bladets profil igen under pres, da det ny fjernsynmedie bragte billederne hurtige end en trykt presse formåede, og endda som levende billeder (live). Men fremkomsten af Tv-mediet bød imidlertid på nye muligheder, hvor Billed-Bladet nu kunne gå bag om de fra fjernsynet [[kendis|kendte personer]], og nærmest lukke læserne med indenfor i deres hverdag. Fotomaterialet blev reduceret til at supplere teksten, der blev til længere [[reportage]]r. Det var den periode Billed-Bladet opnåede sin største succes, med flere end 1 million læsere om ugen i [[1970'erne]].
 
''Den pæne middelklasse'' fik imidlertid andre vaner i takt med den [[økonomi|økonomiske]] [[vækst]], og ville hellere læse om boliger, mad og fritid. Billed-Bladet blev mere et medie for den især mindre uddannede del af befolkningen. I løbet af [[1980'erne]] begyndte ugebladenes oplag at dale, blandt andet på grund af flere nye blade kom til i konkurrencen om læserne, og samtidigt ændredes rollefordelingen mellem fjernsynet og ugebladene, da Tv også begyndte at gøre flere af de samme ting, som Billed-Bladet var gode til, nemlig blandt andet at vise kendte bag facaden. I [[1989]] blev Billed-Bladet solgt til sin største konkurrent, ''Se & Hør'', der ejes af Aller-koncernen. Bladet kom nu til at handle endnu mere om [[gossip]], mere [[Danmark|dansk]] stof, og blev endnu mere [[kendis]]præget. I [[1995]] kom profilen "Danmarks Royale Ugeblad" med på forsiden.<ref>[http://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/der-var-en-tid-inden-den-royale-roegelse-billed-bladet-startede-som Der var en tid inden den royale røgelse: Billed-Bladet startede som politisk magasin (DR, 18-05-2017, hentet 20-05-2017)]</ref>
 
== Chefredaktører ==

Navigationsmenu