TV4 (Sverige)

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se TV4. (Se også artikler, som begynder med TV4)
TV 4's hovedsæde i frihavnen i Stockholm.
TV4's logo.

TV 4 er den største kommercielle tv-kanal i Sverige.

Kanalen begyndte at sende 15. september 1990 via sattelit og kabel-tv, men har siden 2. marts 1992 også sendt via det jordbaserede sendenet. TV 4 blev allerede i 1994 den største tv-kanal i Sverige – en position, som kanalen beholdt i en årrække, hvor Sveriges Televisions kanaler tabte flere og flere seere. Men efter programændringer i 2001 har SVT1 og TV 4 praktisk talt lige mange seere. I 2008 havde TV 4 en share på 20,1%, mens SVT1's var 19,4%.[1]

TV 4, der har hovedsæde i Stockholm, ejes af TV4-Gruppen, der er et fuldt ejet datterselskab i Bonnier-koncernen, og som også ejer bl.a. Canal+. Tidligere var selskabet børsnoteret. I 2008 omsatte TV4-Gruppen for 3,6 mia. svenske kroner.

Historie[redigér | redigér wikikode]

TV 4 profilerede sig fra starten på nyhedsudsendelser og svenske dramaserier, der dog ikke alle var populærere blandt kritikerne. I 1991 fik to af stationens ældste underholdningsprogrammer premiere: Den svenske udgave af Jeopardy og lørdagsshowet Bingolotto, der blev enormt populært. Samme år fik TV 4 licens til at sende via det jordbaserede sendenet. Da den blev udnyttet fra marts 1992, lanceredes morgen-tv for svenskerne med programmet Nyhetsmorgon, der stadig sendes. Senere kom den svenske version af Fangerne på Fortet og den svenske sæbeopera Tre kronor til.

Den store aftennyhedsudsendelse blev tidligt i 1990'erne flyttet til kl. 19.30 for at konkurrere med SVT's Rapport, der blev sendt samtidig. Tidligere havde TV 4 sendt nyheder kl. 19. Det nye sendetidspunkt fungerede ikke, og programmet blev rykket frem til 18.30 for i 2004 atter at blive sendt kl. 19.00.

TV 4 forberedte sig allerede i 2004 på at sende digitalt, og fra oktober 2007 har kanalen kun været distribueret digitalt.

Siden 2004 har TV 4 været fuldgyldigt medlem af European Broadcasting Union.

Kontrovers[redigér | redigér wikikode]

Idet TV 4 sender fra Sverige, er stationen underlagt strammere regler for reklamer end de nærmeste konkurrenter, TV3 og Kanal 5, som begge sender fra London. Det betød oprindeligt, at TV 4 ikke måtte afbryde udsendelserne med reklamer, men udelukkende måtte sende reklamer mellem programmerne. Det var TV 4 imdidlertid ikke glade for, hvorfor stationen etablerede adskillige "Før"-programmer, der var korte udgaver af TV 4-programmer, som var placeret midt i andre programmer. Eksempelvis var Fangerne på Fortet opdelt i to programmer. Imellem dem blev der vist "Før Bingolotto", hvilket gav TV 4 mulighed for at sende reklamer både før og efter "Før Bingolotto".

Radio- och TV-verket afgjorde gang på gang, at "Før"-programmerne ikke kunne betragtes som rigtige programmer. I 2000 blev programmerne erstattet af programmerne Dagens Navn og Om en bog for at imødekomme kritikken. I 2002 fik det ende, da en ny radio/tv-lov trådte i traft. Loven betød, at TV 4 fik lov at afbryde udsendelserne med reklamer – dog ikke i samme omfang som TV3 og Kanal 5. Samtidig fastslog loven, at reklamer maksimalt må udgøre 10 procent af sendefladen.

Kanaler[redigér | redigér wikikode]

Se også[redigér | redigér wikikode]

Referencer[redigér | redigér wikikode]

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]