TV 2 Nyhederne

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Ambox scales.svg Denne artikels neutralitet er omstridt
Begrundelsen kan findes på diskussionssiden eller i artikelhistorikken.
Sendevogn fra TV 2 Nyhederne

TV 2 Nyhederne (af TV 2 ofte skrevet TV 2/NYHEDERNE) er navnet på såvel TV 2's nyhedsredaktion som nyhedsudsendelserne på TV 2. TV 2 Nyhederne producerer dagligt tv-nyhedsudsendelser af forskellig varighed og karakter. Desuden producerer TV 2 Nyhederne en lang række nyheder til mobil, internet og tekst-tv foruden en stribe aktualitets-udsendelser, dokumentarer og breaking news.

TV 2 Nyhederne tilbyder nyhedsdækning på alt fra lokalsager til verdensbegivenheder alle ugens dage, både inden og uden for Danmarks grænser.

Ved TV 2's lancering i 1988 valgte den daværende direktør at sende nyheder klokken 19.30 samtidig med TV AvisenDR. Dette blev dog ikke populært blandt seerne, og TV 2 flyttede sine nyheder til klokken 19.00 efterfulgt af de nye regionalprogrammer allerede kl. 19.28, 2 minutter før TV Avisen, for at komme TV Avisen i forkøbet. I løbet af tre år blev TV 2 Nyhederne Danmarks mest sete nyhedsudsendelse, hvilket holdt til 2008, hvor TV Avisen kl. 21.00 overhalede TV 2 Nyhedernes 19-udsendelse som Danmarks mest sete nyhedsudsendelse. I 2009 har 19-udsendelsen på TV 2 atter været den mest sete flere uger i træk.

Nyhedernes aktuelle sendetider er kl. 16.00 med 5 minutter, kl. 18.00 med 10 minutter, kl. 19.00 med 25 minutter og kl. 22.00 med 15 minutter, i alt 55 minutter om dagen. TV 2 News sender nyheder om morgenen og formiddagen på TV 2.

Triple A-sagen[redigér | redigér wikikode]

I sommeren 2005 kom TV 2 Nyhederne ud i sin hidtil største troværdighedskrise. 17. og 18. juli bragte Nyhederne to indslag om organiserede indvandrerbander, herunder gruppen Triple A fra Albertslund, Amager og Avedøre (deraf navnet). Banderne var angiveligt bevæbnede og truede med at overtage narkomarkedet fra rockerne.

Hos politiet kendte man ikke til disse bander. 22. juli fortalte de to medvirkende “gangstere” til Urban, at de troede, at optagelserne skulle bruges til promovering af et tøjmærke og en musikvideo for rapperen Tjes Boogie, som de havde optrådt i som skuespillere, og derfor havde de “fyret alt muligt af, som selvfølgelig ikke passede”. Hos TV 2 afviste man, at de medvirkende ikke var klar over, at de deltog i et seriøst nyhedsindslag. Over for politiet forklarede de to, at TV 2 havde manipuleret deres udtalelser.

5. august udsendte TV 2 Nyhederne en redegørelse, der beklagede ordvalg som “bevæbnet til tænderne” og “hårdkogte gangstere”. Trods de to hovedkilders dementi, afviste TV 2 at have manipuleret med de medvirkendes udtalelser og forsvarede historien bl.a. med henvisning til researchsamtaler med 15 andre personer lokalmiljøet og til fem andre grupperinger rundt om i landet.

En måned efter visningen af indslagene, 19. august, valgte TV 2 Nyhederne efter heftig offentlig debat at dementere indslaget. Souschef Lotte Mejlhede, der havde ansvaret den aften indslaget blev bragt, valgte i den forbindelse at fratræde sin chefstilling.

30. august indgik TV 2 forlig med den ene medvirkende, der modtog 75.000 kr. i erstatning for at være blevet hængt ud som gangster.

Radio- og tv-nævnet afgjorde 27. september, at indslagene overtrådte de krav om saglighed og upartiskhed i informationsformidlingen, der fremgår af TV 2’s tilladelse til public service-programvirksomhed.

TV 2 Nyhedernes værter[redigér | redigér wikikode]

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]