The Boston Globe

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Boston Globes gamle avishus på Washington Street.

The Boston Globe er en amerikansk avis, der udgives i Boston, Massachusetts og resten af New England. Avisen blev grundlagt i 1872 af seks lokale forretningsmænd. Første nummer udkom 4. marts 1872, og kostede fire cent.

Oplaget var i 2008 350.605 mandag-lørdag, mens søndagsudgaven Boston Sunday Globe udkom i 525.959 eksemplarer. Avisen er områdets største, men får konkurrence fra Boston Herald . Siden 1993 har avisen været ejet af The New York Times Company. Martin Baron har været dens chefredaktør siden 2001.

I 2013 blev avisen - som er blandt USAs 25 største - solgt til ejeren af Bostons baseballteam Red Sox for $ 70 millioner. [1] Inflationsjusteret giver det en rabat på 96% på den pris, New York Times selv betalte. De gav $ 1,1 milliard i 1993, lige før Internet ændrede alt. Faktisk er regnestykket værre endnu; for aftalen forudsætter, at New York Times beholder ansvaret for den ansattes pensioner, beregnet til $ 110 millioner. I virkeligheden kan man sige, at Boston Globe ikke blev "solgt", men derimod, at New York Times betalte $ 40 millioner for at blive af med den. [2]

Noter[redigér | redigér wikikode]

  1. ^ https://www.forbes.com/sites/briansolomon/2013/08/03/billionaire-red-sox-owner-john-henry-buys-boston-globe-for-70-million-from-new-york-times/#326ce79d4daa
  2. ^ Andreas Wiese: "Prangende medie-filantropi", Dagbladet 9. august 2013

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]