Spring til indhold

Lars Weiss

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Lars Weiss

(5. oktober 2021)
Overborgmester i Københavns Kommune
Embedsperiode
29. august 2024  31. december 2025
ForegåendeSophie Hæstorp Andersen
Efterfulgt afSisse Marie Welling
Overborgmester i Københavns Kommune
Embedsperiode
19. oktober 2020  31. december 2021
ForegåendeFrank Jensen
Efterfulgt afSophie Hæstorp Andersen
Personlige detaljer
Født30. maj 1971 (55 år)
Frederiksberg
NationalitetDansk
Politisk partiSocialdemokraterne
ForældreBirte Weiss & Ove Weiss
Uddannelses­stedDanmarks Journalisthøjskole
Københavns Universitet
Informationen kan være hentet fra Wikidata.

Lars Henrik Weiss (født 30. maj 1971Frederiksberg[1]) er siden marts 2026 direktør for byudvikling hos Urban Partners[2] og tillige bestyrelsesformand (med titel af bestyrelsesleder) hos ARGO.[3] Han har tidligere været medlem af Københavns Borgerrepræsentation og ad to omgange haft hvervet som Københavns Kommunes overborgmester.[4]

Lars Weiss var kommunalpolitiker fra 2010 til 2025, hvor han var medlem af Københavns Borgerrepræsentation for Socialdemokratiet.[4] Den 29. august 2024 blev han udpeget som overborgmester i Københavns Kommune efter at Sophie Hæstorp Andersen forlod posten for, at blive social- og boligminister,[5][6] en post han ligeledes bestred i perioden 19. oktober 2020 til 31. december 2021 efter Frank Jensens afgang fra embedet.[7] Lars Weiss genopstillede ikke ved valget i 2025 og blev som overborgmester i Københavns Kommune efterfulgt af Sisse Marie Welling 1. januar 2026.

Lars Weiss er søn af tidligere indenrigsminister Birte Weiss og hendes ægtefælle, redaktør Ove Weiss.[8] Lars Weiss er gift med faglig sekretær Anja Bentzen Weiss og bosiddende på Amager.[9]

Han er økonom og har efteruddannelse i kommunikation (CFJE).[4]

I perioden 2010-2025 var han blandt andet medlem af Økonomiudvalget, Teknik- og Miljøudvalget, 1. næstformand i Borgerrepræsentationen og gruppeformand for Socialdemokratiet på Københavns Rådhus.[4]

Lars Weiss har sideløbende med hvervet som medlem af Borgerrepræsentationen beklædt en række bestyrelsesposter, bl.a. som formand for Amager Ressource Center (ARC) og næstformand i Metroselskabet.

Han tiltrådte posten som bestyrelsesleder i ARGO 1. januar 2026, og fra 2. marts 2026 tiltrådte han stillingen som direktør for byudvikling hos Urban Partners.[2][3]