RT

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se RT (flertydig). (Se også artikler, som begynder med RT)
Ambox scales.svgDenne artikels neutralitet er omstridt
Begrundelsen kan findes på diskussionssiden eller i artikelhistorikken.
RT (Russia Today)
Russia-today-logo.svg
Virksomhedsinformation
Selskabsform Statsejet medievirksomhed
Grundlagt 10. december 2005
Hovedsæde Moskva, Rusland
Virksom i
Global
Slogan Question More
Organisation
Moderselskab ANO TV-Novosti
Datterselskaber Rusiya Al-Yaum (arabisk), RT Actualidad (spansk), RT America (engelsk), RT Documentary
Eksterne henvisninger
www.rt.com

RT (tidligere Russia Today) er en international russisk-baseret tv-station med hovedkvarter i Moskva, Rusland.[1] Kanalen er statsejet af den russiske regering.

RT er stiftet den 10. december 2005 og udsender nyheder i hele verden på arabisk, engelsk, russisk, spansk og Tysk. Nyhedskanalen har sendt verden over gennem internettet, herunder RTs hjemmeside og deres Youtube kanal, og via satellit. RT er en såkaldt Free-to-air-kanal, som betyder at den er gratis og ikke kræver licens eller abonnement og derfor ikke er krypteret på de forskellige sendenet. RTs hjemmeside var i følge Similarweb havde RTs hjemmeside 190 millioner visninger på deres hjemmeside i februar 2022. [2]

Som følge af den russiske invasion af Ukraine sanktionerede EU den 2. marts 2022 RT og Sputnik, sådan at deres tv-kanaler og hjemmesider ikke kan tilgås i EU.[3]

Kritik af RT[redigér | rediger kildetekst]

RT angiver at have til formål at give den "russiske synvinkel" på internationale nyheder og dermed virke som modvægt til de såkaldte "vestlige mediers" fremstilling af de internationale nyheder.[4] Kritikere, herunder EU, ser kanalen som en propagandakanal for den russiske regering,[3][5][6] mens mediet også bliver kritiseret for at sprede konspirationsteorier.[7] I følge en pressemeddelelse fra det europæiske råd vil EU ikke ophæve forbudet på kanalen, før den russiske stat "ophører med at gennemføre desinformations- og informationsmanipulationsaktioner mod EU og dets medlemsstater. RTs chefredaktør, Margarita Simonjan, udtalte i et interview i 2012, at grunden til, kanalen bliver financieret af offentlige midler, er for at føre en informationskrig, og at financiere denne informationskrig er ligesom at financiere det russiske forsvarsministerium.[8] Simonjan siger samtidigt, at medier som RT skal operere i tider uden krig for senere også at kunne være klar til tider med krig.[8]

MediaBiasFactCheck skriver, RT generelt har problemer med at have kilder på det, de rapporterer, som fuldt ud dækker de nyheder, de bringer. Derudover kritiseres mediet for at rapportere om konspirationsteorier som om, de var sande[9] og at nyheder fra RT som udgangspunkt burde fakta-tjekke alle nyheder, som bliver bragt af RT.[9] Liz Wahl, en tidligere journalist ved RT, har udtalt, at RTs mål ved at sende i USA er at skabe splittelser i befolkningen og få befolkningen til at miste tilliden til de offentlige institutioner i deres land.[10]

Derudover er nyhedsnetværket også blevet anklaget for at bryde de britiske regler om partiskhed, da de rapporterede om brugen af kemiske våben i Salisbury, der blev udført af to russere, som formenligt havde fået giften novichok fra den russiske stat.[11][12]

Ruslands præsident, Vladimir putin, har udtalt, at RT ikke har noget specielt bias, men at målet er "at prøve at bryde det anglo-saksiske monopol på nyhedsstrømmene".[13] Putin mener også, at målet med RT aldrig har været at beskytte den rusiske politiske linje, men derimod at levere en nyhedskanal, som var fuldstændig uafhængig.[13] Dette er dog stærkt omdiskuteret. Den tidligere rådmand for Vladimir Putin, Andrey Illarionov, har kaldt kanalen "Den bedste russiske propagandamaskine".[14] Den russiske regering, ledt af Putin, har inkluderet moderselskabet til RT, ANO TV-Novosti, i listen over strategisk vigtige organisationer for Rusland.[15]

Kanalen bliver også kritiseret for at skabe mange af de nyheder eller vikler på nyheder, som så kan anvendes af andre nyhedsmedier, der dermed spredes propagandaen som ringe i vandet.[16]

Referencer[redigér | rediger kildetekst]

  1. ^ About RT
  2. ^ Similarweb - RT.com (set 22-03-2022) https://www.similarweb.com/website/rt.com/#traffic
  3. ^ a b Euronews (2022): officials defend move to ban RT and Sputnik amid censorship claims https://www.euronews.com/my-europe/2022/03/08/eu-officials-defend-move-to-ban-rt-and-sputnik-amid-censorship-claims
  4. ^ Baumgärtner, Höfner og Müller (2021): So arbeitet Putins Propagandasender. Frit oversat fra tysk. https://www.spiegel.de/politik/deutschland/rt-deutsch-so-paktiert-putins-propagandasender-mit-linkspartei-und-afd-a-e4884aed-0002-0001-0000-000175912889
  5. ^ Darcy, Oliver (2022) I spent an entire day watching Russia's propaganda network. Here's the warped reality I saw presented to viewers https://edition.cnn.com/2022/03/02/media/rt-propaganda-network/index.html
  6. ^ https://www.reporter-ohne-grenzen.de/fileadmin/images/Kampagnen/Sotschi/ROG-Russland-Bericht-2013_web.pdf#page=32
  7. ^ https://www.splcenter.org/fighting-hate/intelligence-report/2010/russian-tv-channel-pushes-patriot-conspiracy-theories
  8. ^ a b Question That: RT’s Military Mission. https://medium.com/dfrlab/question-that-rts-military-mission-4c4bd9f72c88 Den russiske originalkilde til interviewet: https://archive.today/20171205164813/https://www.kommersant.ru/doc/1911336.
  9. ^ a b RT News (RT.Com) - Media Bias/Fact Check
  10. ^ Former RT Anchor Explains Outrageous Interview - YouTube
  11. ^ https://www.independent.co.uk/arts-entertainment/tv/news/rt-russia-today-ofcom-banned-impartiality-skripal-syria-galloway-propaganda-a8692141.html
  12. ^ UK poised to ask Russia to extradite Salisbury attack suspects | UK news | The Guardian
  13. ^ a b "Arkiveret kopi". Arkiveret fra originalen 5. januar 2019. Hentet 21. februar 2019.
  14. ^ https://www.nytimes.com/2008/05/18/arts/television/18heym.html?_r=0
  15. ^ ARCHIVE OF THE OFFICIAL SITE OF THE 2008-2012 PRIME MINISTER OF THE RUSSIAN FEDERATION VLADIMIR PUTIN
  16. ^ https://www.nytimes.com/2017/03/08/world/europe/russias-rt-network-is-it-more-bbc-or-kgb.html

Eksterne henvisninger[redigér | rediger kildetekst]