The Guardian

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Disambig bordered fade.svg Denne artikel omhandler avisen The Guardian. Opslagsordet har også anden betydning, se The Guardian (film).
The Guardian.svg
Type Dagblad
Format Berliner
Ejer(e) Guardian Media Group
Grundlagt 1821
Redaktør Katharine Viner
Politisk
orientering
centrum-venstre
ISSN ISSN 0261-3077

Hjemmeside: The Guardian

The Guardian er en britisk avis, der er grundlagt i 1821. Avisen ejes af Guardian Media Group og udkommer mandag til lørdag, The Observer er søster avisen der udkommer om søndagen. Indtil 1959 hed den The Manchester Guardian, på grund af dens provinsielle herkomst. Avisen redigeres i dag i London fra hovedkvarteret Kings Place, 90 York Way, London N1 9GU. I januar 2015 udkom den gennemsnitligt i 185.429 eksemplarer dagligt [1]. Politisk regnes avisen for at tilhøre centrum-venstre.

Historie[redigér | redigér wikikode]

The Guardian blev redigeret af Alan Rusbridger fra 1995 til 2015, i en tid hvor avisen var først til at publicere en række verdens omspændende nyheder. Blandt andet historien fra 2011 om telefonaflytning udført af avisen News of the world, der på det tidspunkt var den avis i verdenen der havde det største oplag. Afsløringen førte ultimativt til avisens lukning samme år [2].

The Guardian var også den første avis til i juni 2013, at bringe lækkede afsløringer om National Security Agency (NSA) massive, hemmelige, verdensomspændende masseovervågning via lækkede oplysninger fra NSA systemadministratoren Edward Snowden der arbejde for NSA [3].

I 2015 overtog Katharine Viner posten som redektør for avisen.

Kilder[redigér | redigér wikikode]

Ekstern henvisning[redigér | redigér wikikode]