A-Pressen

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se A-Pressen (flertydig). (Se også artikler, som begynder med A-Pressen)
A-Pressen
Eksterne henvisninger
CVR-nummer 31448417Rediger på Wikidata

A-Pressen A/S, også kendt som Fagbevægelsens Presse, grundlagt 1876, er en medievirksomhed, der ejes af den danske fagbevægelse. A-pressen udgav tidligere en række aviser af socialdemokratisk observans. I dag driver A-pressen primært nyhedstjenester. A-pressen udgjorde tidligere en væsentlig søjle i det, der blev kaldt partipressen.

A-pressen blev grundlagt af en gruppe fagforeninger i København, der drev virksomheden frem til 1960. I 1960 blev navnet ændret til Den Socialdemokratiske Presse og ejerkredsen udvidet til at omfatte alle LO's medlemsforbund. LO's forbund havde bidraget til A-pressen siden 1942. Navnet ændredes til A-pressen i 1972. A-pressens største dagblade var københavnske Social-Demokraten (fra 1959 Aktuelt) og Demokraten, der blev udgivet i Århus. Udover de to store dagblade udgav A-pressen en række mindre lokale aviser, blandt andet:

Alle startede de lokalt som Social-Demokraten og overgik i løbet af 1950'erne og 1960'erne til lokaludgaver af Aktuelt, før de fleste blev lukket omkring 1970, hvorefter de kun udkom som lokaltillæg til hovedavisen Aktuelt.

Oplaget faldt drastisk i 1960'erne og 1970'erne. I 1987 forsøgte A-pressen sig med en relancering af Aktuelt som Det Fri Aktuelt, hvilket ikke vendte den dårlige udvikling. De sidste provinsblade, Bornholmeren og Ny Dag i Nakskov, gik ind i 1994. Samtidig satsede LO mere på elektroniske medier og nyhedstjenesten Netredaktionen, der leverer stof til lokalradioer. Aktuelt udkom for sidste gang i 2001.

Den eneste af de nævnte aviser, der stadig udkommer, er SosialurinFærøerne, der her er den andenstørste avis. Avisen blev i 2006 opkøbt af avisens ansatte.

I dag ejer LO 80 procent af A-pressen. Siden 2005 har A-presen ejet 30% af gratisavisen metroXpress. I 2007 købte A-pressen mediesitet MediaWatch.dk og nyhedsbureauet Newspaq. Desuden ejer A-pressen helt eller delvist flere medievirksomheder bl.a. ungdomsmagasinet Tjeck, internetavisen Avisen.dk, læringsvirksomheden Semandus, reklamebureauet Uberkant samt 49% af reklamebureauet Vermø. Majoriteten af aktierne i MediaWatch.dk blev senere frasolgt til JP/Politikens Hus, således at A-Pressen kun ejede 40 procent, og i 2012 blev også de resterende 40 procent solgt til JP/Politikens Hus[1]. Samtidig blev Newspaq solgt til Ritzau[2].

Administrerende direktør er Bjarne Salomonsen.

Henvisninger[redigér | redigér wikikode]

Referencer[redigér | redigér wikikode]