Den Sydvestjydske Venstrepresse

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Den Sydvestjydske Venstrepresse
Virksomhedsinformation
Selskabsform Anpartsselskab Rediger på Wikidata
Grundlagt 2. juni 1917 Rediger på Wikidata
Hovedsæde Esbjerg, Danmark Rediger på Wikidata
Eksterne henvisninger
Virksomhedens hjemmeside Rediger på Wikidata
CVR-nummer 45242110 Rediger på Wikidata
OpenCorporates dk/45242110 Rediger på Wikidata
Information med symbolet Billede af blyant hentes fra Wikidata.

Den Sydvestjydske Venstrepresse A/S er en dansk mediekoncern, der ejer 100% af aktierne i Syddanske Medier samt 14 lokale ugeaviser i Sydjylland, Sydvestjylland, og Sønderjylland gennem det 100% ejede datterselskab Vestkystens Distriktsblade [1].

Disse ugeaviser er: Ugeavisen Ribe, Digeposten/Tønder kommune, Nytirsdag/Rødding, Skærbæk Avis, Ugeavisen Ansager-Helle, Ugeavisen Esbjerg (50% ejet), Ugeavisen for Bramming og omegn, Ugeavisen Holsted-Brørup-Rødding-Vejen, Ugeavisen MidtSyd/Toftlund, Ugeavisen Tistrup-Ølgod, Ugeavisen Tønder, Ugeavisen Varde, Ugeavisen Vojens, VesterhavsPosten/Nørre Nebel,

Ugeavisernes samlede oplag er på 300.000. Koncernen omfatter desuden Vestkystens Ejendomsselskab, Kiva Grafisk og Thomsens Forlag.

Virksomheden blev etableret i 1917 af en række Venstre-politikere med det formål at drive liberale aviser, der dog hele tiden har været uafhængige af partipolitiske interesser.

I regnskabsåret 2007 havde Den Sydvestjydske Venstrepresse et resultat på 5,2 mio. kr.

Den Sydvestjydske Venstrepresse og JP/Politikens Hus ejer sammen virksomheden Dansk Avis Omdeling.[2]

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]