The Nation (Thailand)

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
The Nation
Generelle informationer
Type Dagblad
Hovedsæde Bangkok, Thailand
Grundlagt 1. juli 1971
Ejer(e) Nation Mutimedia Group (NMG)
Politik Uafhængig borgerlig
Format Broadsheet
Sprog EngelskRediger på Wikidata
Andet
Websted www.nationmultimedia.com
Disambig bordered fade.svg For alternative betydninger, se The Nation. (Se også artikler, som begynder med The Nation)

The Nation er en engelsksproget thailandsk avis, grundlagt i 1971, og ejet af Nation Multimedia Group (NMG). The Nation er den ene af de engelsksprogede thailandske print-aviser (på tryk), den anden er Bangkok Post. The Nation er stiftende medlem af Asia News Network (ANN).

Moderselskabet, mediakonglomeratet Nation Multimedia Group, ejer tillige flere andre medier, blandt andet to digitale Tv-stationer, to thaisprogede aviser, forlagsvirksomhed, samt det i 2003 etablerede, engelsksprogede sociale medie og nyhedssite for udlændinge i Thailand: Thaivisa The Nation.[1][2]

De engelsksprogede thailandske aviser, og deres netudgaver, nyder normalt stor bevågenhed blandt magthaverne, og de anses for at være meningsdannende, herunder også den nyere Khaosod English.

Historie[redigér | redigér wikikode]

The Nation blev grundlagt af en gruppe journalister i 1971 som The Voice of the Nation med mottoet Thailands uafhængige avis, navnet blev senere forkortet til The Nation. Målgruppen var engelsklæsende middel- og overklasse thailændere. Avisen ændrede karakter i 1991, da flere journalister fra Thailands anden engelsksprogede avis, Bangkok Post, flyttede over til The Nation. Avisen var redaktionelt anti Thaksin Shinawatra fra 2001. Siden 2008 har fokus primært været rettet mod erhvervslivet.

I januar, 2018, blev media kongolomeratet overtaget af det ultrakonservative nyhedsagentur T News, der oplyste at de havde erhvervet Nation Multimedia Group for at redde den fra insolvens, ved at overtage kontrollerende aktieposter. T News er stærkt ultra-royalistisk (for Chakri-dynastiet) og pro-junta (militær-regeringen 2014-) både redaktionelt og i den daglige nyhedsdækning.[1]

Referencer[redigér | redigér wikikode]

  1. ^ a b (english) "NATION MULTIMEDIA TAKEN OVER BY FAR-RIGHT NEWS CORP". Khaosod English. 22. januar 2018. Hentet 22. januar 2018. 
  2. ^ (english) "A new look for Thaivisa". ThaiVisa The Nation. 26. september 2018. Hentet 27. september 2018. 
Anime eller mangaStub
Denne medierelaterede artikel er kun påbegyndt. Hvis du ved mere om emnet, kan du hjælpe Wikipedia ved at udvide den.