Helsingørs Avis

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Helsingørs Avis
Oprindelsesland DanmarkRediger på Wikidata
Grundlagt 27. september 1798Rediger på Wikidata
Nedlagt 30. september 1936Rediger på Wikidata
Sprog DanskRediger på Wikidata
Information med symbolet Billede af blyant hentes fra Wikidata.

Helsingørs Avis, grundlagt 1798, var et dansk dagblad, der blev udgivet frem til 1936. Avisen var oprindelig ejet og udgivet af bogtrykker C. Michaelsen. Fra 1799 til 1885 af Grüner og Co. ved pastor Elias L. Grüner, dennes enke, og fra maj 1832 til 1885 af sønnen, pastor Peter V. Grüner. Fra 1885 til 1891 L. Lichtenberg, J.L. Tvede og R.L. Ulstup. Fra 1891 til 1935 J.M. Welsch.[1]

Historie[redigér | redigér wikikode]

C. Michaelsen, den oprindelige ejer og udgiver, drev avisen med et ret tilfældigt indhold, men efter han for en letsindig artikel blev idømt en bøde på 200 Rdl., måtte avisen ophøre og Michaelsen forlod byen. Pastor Grüner vandt bedre indpas hos den meget driftige og velstående by, men ramtes af tilbagegangen fra 1814. Avisen oplevede dog fremgang med sønnen, der sjældent skrev selv, var redaktør, mens J. D. Jacobi dækkede lokale spørgsmål. [1]

Navnevarianter[redigér | redigér wikikode]

  • Helsingørs Avis (1838-1936)
  • Helsingøers Kgl. priv. inden- og udenlandske Efterretninger (1836-1837)
  • Helsingørs Avis (1832-1835)
  • Kongelig privilegeret Helsingørs Avis (1810-1832)
  • Helsingøers Kgl. priv. inden- og udenlandske Efterretninger (1799-1810)
  • Helsingøersbladet (1798-1799)

Referencer[redigér | redigér wikikode]

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]

ArtikelstumpStub
Denne artikel er kun påbegyndt. Hvis du ved mere om emnet, kan du hjælpe Wikipedia ved at udvide den.