Bornholms Tidende

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Spring til navigation Spring til søgning
Bornholms Tidende
Bornholms Tidende logo.jpg
Generelle informationer
Type Dagblad
Hovedsæde Rønne, Danmark
Oprindelsesland DanmarkRediger på Wikidata
Grundlagt 1866; 152 år siden (1866)
Ejer(e) Berlingske Media (25%)
Bornholms Tidendes Fond (75%)
Redaktør Søren Christensen
Andet
Cvr-nummer 35244115Rediger på Wikidata
Websted www.bornholmstidende.dk
Information med symbolet Billede af blyant hentes fra Wikidata.

Bornholms Tidende, grundlagt 1866, er et dansk dagblad, der er det eneste, der udgives på Bornholm. Avisen udkommer i 10.906 eksemplarer mandag-lørdag.[1] Chefredaktør er Søren Christensen.[2]

Historie[redigér | redigér wikikode]

Avisen havde fra begyndelsen en partipolitisk tilknytning til partiet Venstre, men først i 1881 blev den brugt som decideret kamporgan, hvilket især efter 1900 førte til en stigning i oplaget. Avisen kæmpede med den socialdemokratiske Bornholmeren fra 1920 til 1994, men allerede i løbet af 1950'erne blev Bornholms Tidende størst. Siden Bornholmerens lukning i 1994 har Bornholms Tidende været eneste aktør på det bornholmske avismarked.

I august 2011 opsagde Bornholms Tidende sammen med blandt andet Berlingske sit abonnement på Ritzaus løbende nyhedtjeneste. I december samme år blev det offentliggjort, at Berlingske Media overtager 25 procent af aktierne i avisen. Resten ejes af Bornholms Tidendes Fond.[3] Som følge af aktiehandlen blev Bornholms Tidende kunde hos Berlingske Nyhedsbureau.

Læsertal[redigér | redigér wikikode]

Udvalgte år i 2010'erne[redigér | redigér wikikode]

Bornholms Tidendes læsertal er faldet med 2.000 personer i perioden 1. halvår 2017 til første halvår 2018; de 2.000 færre læsere skal ses i forhold til, at avisen “for nogle år siden” havde 20.000 læsere.[4]

Så Bornholms Tidende har altså mistet mindst 10 pct. af læserskaren i løbet af kun ét år.

Referencer[redigér | redigér wikikode]

  1. ^ Dansk Oplagskontrol, 1. halvår 2011
  2. ^ Redaktionen (28. april 2014). "Ansat pr. 1. maj: Ny chefredaktør er på plads". Bornholms Tidende. Hentet 24. december 2017. 
  3. ^ Berlingske medejer af Bornholms Tidende tidende.dk 20. december 2011
  4. ^ http://m.tv2bornholm.dk/?area=nyhed&id=218816

Eksterne henvisninger[redigér | redigér wikikode]