Radio24syv

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Gå til: navigation, søg
Radio24syv
Radio24syv, 2015-09-20.JPG
Radio24syv's indgang, Vester Farimagsgade.
Virksomhedsinformation
Virksomhedsform Radio & tv-netværk
Grundlæggelse 2010
Hovedsæde PeopleGroup, København
Virksom i Danmark
Nøglepersoner Jørgen Ramskov, administrerende direktør
Mads Brügger, programchef
Mikael Bertelsen, programchef
Simon Andersen, nyhedschef
Eksterne henvisninger
CVR 33501889Rediger på Wikidata
Hjemmeside Webside
Information med symbolet Billede af blyant hentes fra Wikidata. Kildehenvisninger foreligger sammesteds.

Radio24syv er en dansk public service-radiostation, der drives for licensmidler af Berlingske Media og PeopleGroup.

Historie[redigér | redigér wikikode]

Radio24syv blev etableret som led i medieforliget i 2010 imellem VK-regeringen, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance, hvor det blev besluttet, at det daværende FM4 (der på daværende tidspunkt blev benyttet af DR's P2) skulle sendes i udbud. Kulturminister Per Stig Møller ønskede, at en privat aktør skulle drive en ny licensfinansieret radiokanal, der kunne konkurrere med DR's P1.[1] Den nye kanal blev af samme grund omtalt med øgenavnet Radio Møller.[2]

Op til udbudsrunden blev der stillet en række specifikke krav[3] til, hvilket indhold der skulle være på den nye radio.[3] En række aktører, bl.a. JP/Politikens Hus, Douglas Media, Fynske Medier og Information, havde oprindelig planer om at byde, men syntes, at kravene var for omfattende i forhold til den redaktionelle frihed, og ønskede derfor ikke at være med i kapløbet om radioen og de mange midler (op til 100 mio. om året, i 8 år). De eneste, som til sidst ønskede at byde, var et konsortium bestående af Berlingske Media og PeopleGroup. De vandt sendetilladelsen og fik tildelt 93 mio. årligt i 8 år. De offentliggjorde samtidig, at kanalens navn ville blive Radio24syv.[4][5] Radiostationen gik i luften den 1. november 2011.[2]

Det blev i forbindelse med den politiske debat om den nye radio ofte nævnt, at den nye kanal skulle virke som et monopolbrud overfor DR's monopol på taleradio. Der har dog gennem tiden været en række andre taleradioer, bl.a. Nyhedsradioen 24/7 drevet gennem to år (2002 – 2004) af SBS Radio, og Den2Radio, som fortsat er i luften. Fra 2008 til 2012 var Jyllands-Posten også involveret i erhvervsradioen JP Radio, der siden 2012 drives under navnet Radio Update.[6] Ingen af de nævnte radioer drives dog med licensmidler, men finansieres udelukkende af reklamer eller som i Den2Radios tilfælde med donationer og frivilligt arbejde.

Radio24syv arrangerer sammen med DR, Danske Medier og Bauer Media den årlige konference Radiodays Danmark, hvor Prix Radio-prisuddelingen afholdes.

Frekvenser[redigér | redigér wikikode]

Foruden DAB, internet og podcast sender Radio24syv på følgende FM-frekvenser.[7]

Sendefrekvens [MHz] Landsdel By eller område
100,3 Jylland Vestjylland
100,7 Jylland Vendsyssel
100,9 Jylland Vejle
101,1 Jylland Hobro
101,3 Jylland Thy
102,1 Jylland Sønderjylland
102,5 Jylland Grenå
102,5 Jylland Sydvestjylland
102,7 Jylland Aalborg
103,0 Jylland Aarhus
100,5 Fyn Fyn
98,8 Sjælland Nakskov
101,1 Sjælland Odsherred
101,6 Sjælland Sydsjælland
102,3 Sjælland København
97,3 Bornholm Hammeren
102,3 Bornholm Bornholm

Ledelse[redigér | redigér wikikode]

Radio24syv blev i begyndelsen ledet af en direktion bestående af Jørgen Ramskov (administrerende direktør) og Suzanne Moll (ansvarshavende chefredaktør), den redaktionelle ledelse udgjordes af kanalcheferne Mads Brügger og Mikael Bertelsen, mens Patrick Bay Damsted var digital chef. Omkring etårsdagen var der udskiftning i gruppen, da Moll opsagde sin stilling i oktober 2012, og Brügger blev fyret med øjeblikkelig virkning i november.[8] Brügger blev dog genansat blot godt en måned efter.[9] I august 2014 tiltrådte Simon Andersen som nyhedschef.

Programmer (alfabetisk)[redigér | redigér wikikode]

  • Aflyttet, overvågning, efterretningsvæsen, agenter og sikkerhedspolitik, 1 time ugentligt
  • AK24syv, kulturmagasin, 2 timer mandag-torsdag med værterne, Otto Lerche, Anders Christiansen og René Fredensborg.
  • Cordua & Steno, borgerlig horisont , 2 timer ugentligt
  • Datolinjen, aktualitet frem mod midnat , 1 time mandag-torsdag
  • Det Røde Felt, venstreorienteret debatprogram, 2 timer ugentligt
  • Den Korte Radioavis, nyhedssatire, 1 time mandag-fredag med den fiktive Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm og redaktør Rasmus Bruun.
  • Den store roman, forfattere bag mikrofonen, ophørt
  • Dødsruten, reportageserie fra Tingbjerg, 25 timer
  • Elektronista, det digitale liv med Christiane Vejlø, 1 time ugentligt
  • Forfra med Jeppesen, nye vinkler på verden, 2 timer ugentligt
  • Globus, international aktualitet, 1 time ugentligt
  • Globus Kina, aktualitet fra Kina, 1 time ugentligt
  • Globus USA, aktualitet fra USA, 1 time ugentligt
  • Huxi og det Gode Gamle Folketing, politisk aktualitetsprogram med forhenværende folketingsmedlemmer og Huxi Bach, 2 timer ugenligt
  • Ibens, fortællinger fra Danmark med plads til tid og rum, 1 time ugentligt
  • Interne affærer , kanalcheferne evaluerer og svarer på programkritik, ophørt
  • Jagten på Røde Oktober (radioprogram)|Jagten på Røde Oktober, programserie om Kollektivbevægelsen 2 Oktober, 5 timer
  • Mikrofonholder, samtale mellem to danskere, 1 time ugentligt
  • Millionærklubben, aktier og finans, 1 time hverdage
  • Monogram, et seriøst favntag om dansk musik i et samtale-musikprogram, 2 timer lejlighedsvist
  • Nattevagten, personlige samtale direkte med lytterne i nattetimerne, 3 timer dagligt
  • Reporterne, samler trådene i dagens nyhedsvæld, 3 timer hverdage
  • Rushys Roulette, det multi-kulturelle samfund, 2 timer ugentligt
  • Romerriget, Knud Romer taler kultur og samfund med gæster, 1 time ugentligt
  • Skriftestolen, panélprogram om tro og eksistens med Mads Holger, 1 time ugentligt
  • Syvkabalen, portrætprogram med syv stykker musik fra en kendt dansker, 2 timer ugentligt
  • Wiki-værkstedet, samtaler om emner med udgangspunkt i opslag i den danske Wikipedia, 1 time ugentligt.
  • Zornigs Zone, om det udsatte Danmark med Lisbeth Zornig Andersen, 1 time ugentligt

Eksterne henvisninger og kilder[redigér | redigér wikikode]

Fodnoter[redigér | redigér wikikode]

  1. ^ Strøyer, Rasmus (26. maj 2010). "Regeringen indgår smalt medieforlig". DR Nyheder. Hentet 13. juli 2016. 
  2. ^ a b Jensen, Troels (1. november 2011). "Radio24syv skabte glæde og vrede i nat". DR Nyheder. Hentet 13. juli 2016. 
  3. ^ a b Marckmann Andreassen, Andreas (17. januar 2011). "Her er kravene til Radio Møller". Journalisten. Hentet 13. juli 2016. 
  4. ^ "JP/Politikens Hus opgiver Radio Møller". TV2 Nyheder. 4. februar 2011. Hentet 13. juli 2016. 
  5. ^ "Kun én ansøger vil drive ny radiokanal". Finans.dk. 28. februar 2011. Hentet 13. juli 2016. 
  6. ^ Juel Lundgren, Endre (18. juli 2012). "JP trækker sig fra JP Radio". Radioassistant.com. Hentet 13. juli 2016. 
  7. ^ Sådan lytter du. Radio24syv. Hentet 13. juli 2016. 
  8. ^ Emil Ellesøe Ditzel (19. november 2012). Moll sagde allerede op i oktober. Journalisten. 
  9. ^ Amira Høg Daimar og Sandra Brovall (13. december 2012). Mads Brügger genansat på Radio24syv – i samme job. DR. 

Henvisninger[redigér | redigér wikikode]